- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
761

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stemmende for en Musikers Ry; Reklamen — Forlæggernes, Pressens,
Lærernes, Vennernes — har ingensinde betydet saameget — og saa
lidt — som i vore Dage. Den historiske Fremstilling træder egentlig
først til, naar det gode med den stærke Livskraft har bundfældet
sig og det lette, døgnagtige er skummet fra.

I den Vrimmel af Musik og af skabende Musikere, som er fulgt
med de sidste Aartier1), synes dog allerede nu visse
Ejendommeligheder at kunne paapeges, visse Linjer at kunne drages.

Saaledes er det øjensynlig, at det nationale er kommet til at
spille en mere og mere fremtrædende Rolle. Som vi har set det,
er Kilden til dette Forhold at søge i den „romantiske"
Musikbevægelse, og afgørende Indflydelse har her Komponister som Schubert,
Chopin og Liszt haft. Det nationale: ikke som et bestemmende,
men mere latent Grundsyn, Udtryksmaade eller
Temparamentsejen-dommelighed („tysk Dybsind og Bredde", „fransk Klarhed"), men som
en speciel og med Forkærlighed dyrket, egenartet Kolorit. Vi kender nu
en ganske bestemt farvet norsk, russisk, ungarsk Musik — for ikke
at tale om vor ejendommelig danske Musik.

For hele dette Forhold har Rich. Wagners Kunst ikke haft
nogen Betydning; derimod har den mægtig bidraget til en Ændring
i den almindelige Musiksmag. Dens udprægede Ejendommelighed,
storslaaede Virkningsfuldhed, rige Mangfoldighed og stærke Farver
har besejret Publikums Modstand og ganske underlagt sig det. Et
rigt besat og broget klingende Orkester, egenartede Harmonier osv.
skræmmer ikke mere selv et bredere Publikum, ja man anlægger
maaske mere end tjænlig den Wagnerske Udtryksmaade og
Instrumentationskunst som Maalestok for ethvert nyt Arbejde. Ialtfald:
Øret modtager let og villigt de sære og stærke Virkninger, som det
i Wagners første Tid frastødtes af eller ubarmhjærtig forkastede. Denne
Omstændighed har ladet moderne Musikere faa mere frit Rum til
at give deres Følelser og Idéer den største Udtrykskraft og Intensitet,
og typisk for, hvorledes de har fulgt deres moderne Trang i den
Retning er Rich. Strauss’ Orkesterværker. Den instrumentale
Tekniks Virkemidler er her udnyttet med en saadan Energi og et Raffine-

l) Allerede den Masse Værker, der nutildags trykkes og opfores, forbyder ved
Selvsyn at gøre sig bekendt dermed. Herhjemme er jo kun en forholdsvis
ringe Del deraf ført frem, omend efterhaanden de — saavidt man foreløbig
kan skønne — betydeligste Navne er blevet repræsenterede ialtfald i vore
Koncertsale; en Fremstilling som nærværende maa derfor for en stor Del
støtte sig paa et Omsyn i Udenlandets Fagpresse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0791.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free