- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
781

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Basis for nogle af sine bedste og kendteste Operetter, i hvilke Tekstforfatterne
paa den kaadeste og ofte virkelig vittige Maade parodierede sociale og politiske
Forhold eller travesterede den en Gang urørlige franske Heltetragedie, og hvortil
Offenbach satte en let og munter, ofte saare vittig, undertiden i melodisk
Henseende stemningsfuld og gennemgaaende orkestralt smagfuldt behandlet Musik,
der rigtignok i Længden blev af en ret stereotyp Karakter. Det er betegnende,
at Offenbach som Theåtre francais Kapelmester dirigerede Gounods Musik til en
stivbenet Tragedie af Ponsard (Ulysse), man kunde vel tænke sig, at ban ved
en saadan Lejlighed har faaet Idéen til at lade de antike Guder og Helte danse
en letbenet Kankan. Ikke uden Ret har man paapeget den nære Forbindelse
mellem det samtidige, Napoleon d. 3djes, Frankrig og Offenbachs uærbødige,
til en vis Grad aristofaniske Operetter, og dette Forhold giver hans Værk en
kulturel Interesse og sætter hans Arbejder trods deres Letvægt og hele
Døgnkarakter paa et noget andet Niveau end Forgængeren Hervés eller
Efterfølgernes. Blandt disse fandtes forøvrig Musikere, der fuldt ud stod Maal med
Offenbach, saaledes navnlig Ch. Lecocq (f. 1823), der skrev den vidtbekendte
La fille de Mdme Angot (hvori ogsaa en og anden politisk Hentydning),
Giroflé-Girofla og Le petit Duc, desuden Robert Planquette (f. 1840, Les cloches de
Corneville), Edmond Audran (f. 1842, Miss Helyett). —

Berlioz havde, som vi har set det, skabt den moderne franske
Instrumentalmusik; men til at begynde med, blev hans Indflydelse
mest at spore i Operamusiken (Meyerbeer, Gounod, Bizet). Først
paa dette Tidspunkt i fransk Musikhistorie fik han Efterfølgere i de
to betydeligste absolute Musikere i det moderne Frankrig, Gésar
Franck og Camille Saint-Saéns, af hvilke den første vel var
født Belgier, men levede sin meste Tid i Paris, hvor han øvede stor
Indflydelse paa de unge Musikere.

César Auguste Franck1) fødtes 1822 i Liége, hvor han gjorde sine første
Studier ved Konservatoriet; fra 1837 fortsatte han dem i Paris, ved hvis
Konservatorium han vandt den ene Pris efter den anden og vakte den største Beundring
ved sine sjælden tidlig udviklede tekniske Ævner. Romerprisen opnaaede han
ikke, fordi hans Fader paany kaldte ham tilbage til Belgien, men fra 1843 tog
Franck fast Ophold i Paris, hvor han (1859) blev Organist ved St. Glotilde og
(1872) Lærer i Orgelspil ved Konservatoriet. Forøvrig levede han ganske
tilbagetrukket, helt gaaende op i sin Komponist- og Lærergærning; en Skare Elever

Théatre francais, men vandt sig først Navn, da han begyndte at skrive Operetter og Farcer
for det af ham selv overtagne Theater Bouffes parisiennes. Af de over hundrede Operetter
m. v. han lod opføre, er de mest kendte: La belle Helene, Orphée en enfers, Barbe bleue,
Les Brigands, Vie parisienne, Princesse de Trébizonde, La chanson de Fortunio og Mariage
aux lanternes. Som flere Komponister før ham led han Skibbrud i sin Gærning som Theaterleder
og satte en stor Del af sin erhvervede Formue overstyr. En Tourné til Amerika kunde
ikke bringe den paa Fode igen. Sin meste Levetid tilbragte Offenbach ellers i Paris, hvor
han nød megen personlig Yndest. Hans sidste Værk Les contes <VHoffmann opførtes først efter
hans Død (1881), det viser en anden Art af Fantasi og Udtryksmaade og en højere
kunstnerisk Stræben end noget tidligere og vidner om, at Offenbach kunde være blevet en
opera-cow»3«e-Komponist af Rang.

V’ Biografier af A. Cocquard (1891) og E. De stränges (1897).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0811.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free