- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
785

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

St. Madelaine Kirken). Efterhaanden vandt Saint-Saéns nu Navn som Komponist,
og da hans Midler tillod ham det, og hans nervøst urolige Temperament og
svagelige Helbred tilskyndede ham dertil, opgav han enhver fast Stilling og levede
et frit, meget omstrejfende Liv paa Rejser, der dels havde Koncertformaal, dels
og hyppigst førte ham rundt til de fjærneste Kroge af Evropa eller lidet besøgte
Egne i Orienten. Ofte skiftede han saa pludselig
og lunefuldt Opholdssted og Rejseplan, at selv hans
nærmeste Venner ikke kunde følge hans Spor, og
Rygter om hans Død udspredtes. Trods dette
omflakkende Liv var Saint-Saéns stedse rastløs flittig,
han fik ikke blot Tid til at udfolde en meget
betydelig Komponistvirksomhed, men han kunde snart
dukke op for at indstudere en af sine Operaer, snart
tage Sæde i en musikalsk Jury eller spille paa en
Koncert eller skrive en Avisartikel — og „hans
ualmindelig nervøse Temperament har i Kraft af hans
Viljesstyrke hidtil stadig sejret over et saare slet
Helbred”. Saint-Saéns har været overordentlig
produktiv og omtrent forsogt sig i alle Musikens Genrer.

Han har skrevet tre Symfonier (bekendtest II i a-moll
og navnlig III i c-moll), symfoniske Digtninge
(Phae-ton, Le rouet d’Omphale, La jeunesse d’Hercule,

Danse marcabre), derhos Suiter og Koncerter for
Klaver (bekendtest Nr. II i g-moll), for Violin og^ .
for Cello, forskellig Kammermusik (Klaver-Violin J )’

Sonate, en Septet for Trompet med Klaver og
Strygere, Kvintet og Kvartetter) og Orgelværker;
dernæst Kirkemusik, Messer, Requiem og Oratoriet Le
Déluge og endelig en Række Operaer, blandt hvilke
kan fremhæves Le timbre d’argent, Samson et Dalila, Henri VIII, Ascanio og
Phryné og foruden alt dette har Saint-Saéns faaet Tid til at udgive et Par Bøger,
hvori han har samlet sine æsthetiserende og causerende Artikler om Musik.

Fig. 219.

Camille Saint-Saens.

Allerede dette korte Rids af Saint-Saéns Liv og Personlighed
vil have givet Indtryk af, hvor forskellig en Kunstnertype han er
fra Gésar Franck. Fælles for dem er deres blandt datidige
Fransk-mænd saa sjældne Beundring for og Forstaaelse af Seb. Bachs
Kunst og af den tyske Klassicisme i det Hele og kendelig er de
begge paavirkede derfra. Men medens C. Franck var en beskeden
og sky Aand, der helst i Ubemærkethed dyrkede sin Kunst, er
Saint-Saéns et uroligt Hoved, en spillende, spirituel Natur, der
stadig søger ny Indtryk og nye Virkninger. Hans Musik er
mønsterværdig i formel Henseende, og hans sjældne tekniske Overlegenhed
(navnlig hans Mesterskab i polyfon Stil) maatte efterhaanden aftvinge
Anerkendelse og staa som Forbilled for de ærligstræbende blandt
hans yngre Kaldsfæller. Men hans Musik gaar ikke dybt som Gésar

Ulustr. Musikhistorie. II. 50

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0815.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free