Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Orgel med Orkester) er udarbejdede indtil Raffinement og frembyder
betydelige tekniske Vanskeligheder; men iøvrig har Widor været
virksom paa flere musikalske Omraader, han har skrevet Symfonier,
Kammermusik, der vinder Indgang rundt om, og nogle Operaer
(Nerto, Les pécheurs de St. Jean, hvis Opførelse paa Opéra comique
er forestaaende). Endnu kan nævnes som Orgel (og Orkester)
Komponist Leon Boéllmann (1862—97).
Ogsaa den franske Klaverskole, om hvilken er talt foran Kap. XIII,
og som har sin særlige Styrke i Klarhed, rytmisk Præcision og
elegant Spillemaade, tæller fremdeles udmærkede Repræsentanter.
Foruden Saint-Saens maa Francois Planté (f. 1839) og Louis
Diémer (f. 1843) nævnes som typiske franske Klaverspillere og
navnlig den sidste har været Lærer for en Mængde franske Musikere,
blandt disse staar i første Række som Klaverspillere Raoul Pugno
(f. 1852) og Edouard Risler (f. 1873) to fortræffelige Musikere og
glimrende Virtuoser; Rislers Spil har særlig tilstræbt og naaet en høj
Grad af Toneskønhed. Ligesom disse Kunstnere har ogsaa nogle
Klaver-virtuosinder vundet sig Navn ved Koncertoptræden, saaledes Glo tilde
Fig. 224. Ch. Widor. (Meddelt til nærværende Værk.)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>