- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
843

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hvem den samme levende Kærlighed til Tonekunsten havde samlet.
... Man gennemgik samvittighedsfuldt omtrent hele den eksisterende
Musikliteratur, og Kritiken fik frit Løb. Man diskuterede æsthetiske
Spørgsmaal, personlige Synspunkter krydsedes, forskellige Planer
modnedes, og tusinde Ting udviklede Smagen og holdt den
kunstneriske Sans vaagen. Saaledes
dannede der sig i denne
lille Kreds tilsidst faste
Overbevisninger, som ofte var
meget fjærne fra dem, der
havde Kurs i Pressen og i
Publikum ... det fælles Ideal
begyndte at forme sig, og
man .stræbte at fæstne det
i Værkerne. “

Saaledes skildrer C. Cui
i sin halvt historiske, halvt
agitatoriske Bog La musique
en Russie Oprindelsen til
Ung-Russernes Skole. — Hvad
der væsentlig beskæftigede
disse Musikere, var den
dramatiske Musik. Man
forkastede ganske den Opera-

• in ! t Fie. 251. Cesar Cui.

musik og -form, som havde (Jäeddelt til nærværende Vært.,

dannet sig i Italien og i

Frankrig, og man havde vel Agtelse, men ikke rigtig Sympathi for
den Reform, som Wagners Musikdrama betød. Man forlangte, at
„den dramatiske Musik altid skulde have en indre Værdi som
absolut Musik ganske bortset fra Teksten", og udtalte, at intet scenisk,
dramatisk eller sangligt Hensyn burde friste Operamusiken bort fra
at være „sand og smuk Musik", der virkede ved „Harmoniens
Charme, Kontrapunktikens Kunst og Orkestrets Polyfoni og Farve".
Den russiske Skole „skuede stille og rolig frem mod dette Ideal.. .
uden at bekymre sig om Held eller Uheld". — Men foruden
saaledes at kæmpe for Operaens Idealitet -— Kampen er forældet, saa
vist som hver en god Musiker i Vestevropa som i Rusland nu
sikkert vil slutte sig til Ny-Russernes Krav paa værdifuld Musik ogsaa
i Operaen — krævede den nye Skole, at russisk Musik i Alminde-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0873.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free