- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
848

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musikliv, og selv den beskedne Landsby har oftest sit eget
Harmoniorkester, hvor dens Befolkning samles for at yde og nyde.

Den finske Kunstmusik er imidlertid — som Tilfældet er i
Rusland og i Skandinavien — af forholdsvis ung Datum, og den stammer
ned fra Tyskland, forsaavidt som den første nationale Komponist
Fr. Pacius (1809—91) var tysk af Fødsel. Ung kom han
imidlertid til Sverrig, var Koncertmester i Kapellet i Stockholm, og 1834
blev han allerede Musikdirektør ved Universitetet i Helsingfors.
Siden grundede han der en Symfoniforening og en Sangforening,
og han betragtedes som indfødt Musiker; han skænkede Finnerne
deres Nationalsang Vårt Land og deres Suomen laulu (Finlands
Sang) og foruden mange andre Sange og Kor den folkelige Opera
Kong Karls Jagt. Egentlig national finsk kan Pacius’ Musik ikke
kaldes; som Musiker tilhørte han nærmest den klassisk romantiske
Retning, som navnlig Mendelssohns Navn betegner, men noget blidt
vemodigt i hans Naturel og noget udpræget Sangbart i hans Begavelse
gjorde, at hans Musik føltes aandsbeslægtet med Finnernes
Musiknaturel og af dem optoges som deres eget. I finsk Kunstbevidsthed
staar Pacius vistnok jævnsides Runeberg og Topelius. — Tysk var
ogsaa andre af de ældre i Finland virkende Musikere, saaledes
Konrad Greve (1820—51), der skrev Bjørneborgernes Marsch
(oprindelig i et Nationalskuespil) og Richard Faltin (f. 1825), der
fik mere Betydning som Musik- (Klaver) Lærer og Orkester- og
Sangforeningsleder end som Komponist. Flere af Finlands bekendte
Musikere er hans Elever og i sin Sangforening opførte han (tildels
for første Gang) Korværker af Bach, Händel, Mozart, Gherubini,
Haydn etc. — Paa den anden Side slog den finskfødte
Bernhard Crusell (1775—1838) sig ned i Tyskland, senere i Sverrig.
Han var en udmærket Klarinettist, skaffede sig et Navn ved
Kompositioner for dette Instrument, men blev først ret populær (i
Sverrig) ved sine Melodier til Tegnérs Frithiofs Saga.

En Overgangsskikkelse til den nyfinske Musik danner Martin
Wegelius (f. 1846), der studerede i Tyskland og blev Direktør for
det i 1882 oprettede Musikinstitut i Helsingfors. Wegelius har
ogsaa øvet betydelig Indflydelse paa finsk Musikliv, dog vistnok
mindre som Komponist end som Lærer og Forfatter (bl. a. af en
meget rost Vesterländska musikens historie).

Den moderne, med Bevidsthed og Vilje nationalfarvede finske
Musik har sin første Repræsentant i Robert Kaj anus (f. 1856).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0878.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free