- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
854

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

omtrent i alle Genrer; heraf blev de dramatiske, med Undtagelse af Bonden
en Skelm, inden for Bøhmens Grænser, medens de øvrige banede sig Vej
næsten overalt. Først de nationalfarvede som Ny slaviske Danse og Slaviske

fine og poetiske Legender — efterhaanden ogsaa Symfonierne, de symfoniske
Digtninge som Der Wassermann, Das goldene Spinnrad (over bøhmisk Sagn),
Ouverturerne, Korballaderne og ikke mindst den rigelig betænkte Kammermusik
— hvorimod af Koncerterne ialtfald kun den for Cello slog igennem. I 1881
udgav Dworak et stort anlagt Stabat mater, der opførtes 1883 i London og skaffede
ham Bestilling paa Korværker til Musikfesterne i Birmingham og Leeds (1886
Oratoriet Ludmilla), og 1892 kaldtes han (fra sin Professorpost ved Prags
Konservatorium) til den mere glimrende Stilling som Direktør for
„Nationalkonservatoriet” i New York. Dette Ophold i Amerika inspirerede Dworak til Symfonien
„Aus der neuen Welt“, men forøvrig følte han sig snart utilfreds og vendte
tilbage til Prag, hvor han nu lever og virker ved Konservatoriet. — Dworak er
en fuldblods Musikernatur og en snild og fin Kunstner. Hans rige Metodik er
belydeligst, hvor den øser af Hjemlandets Folkemusik, hans Musiks
Stemningsfuldhed, vekslende fra Vemod og Tungsind til kaadt Lune, ja løssluppen Lystighed,
er ligeledes beslægtet med den slaviske Folkekarakter. I det hele præger Sundhed
og Natur Dworaks Frembringelser, men hans Kunstnerpersonlighed synes ikke
saa dyb og kraftig, at den kan bære oppe alt, hvad den meget skrivende
Komponist frembringer. Ihvertfald har senere Værker af ham ikke bragt synderlig
nyt og de lider ofte af en Vidtløftighed og Bredde, der vel kan forklares udfra
Benyttelse af Folkemusikens ensformige Bytmer og korte, stadig gentagne
Motiver, men ikke staar i Forhold til det musikalske Indhold. Sit bedste og mest
egenartede synes Dworak da at have ydet i sin Ungdom i de poetiske Klaverværker
og den blodrige, karakterfulde Kammermusik.

England. I Musikhistorien træffet- vi Gang efter Gang paa
Englands Navn. Siden Englænderne modtog Håndel og behandlede
ham som deres egen, har den ene efter den anden af de berømteste
Komponister været deres hyppige og fejrede Gæst; nogle Eksempler er
Haydn, Mozart, Clementi, Weber, Mendelssohn, Gounod,
Gade. Englænderne har stadig vogtet paa Kontinentets Musik, og det
er ikke, som i Reglen andetsteds, Virtuoserne alene, de har hyldet, men
selve de skabende Kunstnere; naar et Besøg ikke kunde komme i Stand,
har de ogsaa traadt hjælpende til paa anden Maade som ovenfor
Beethoven. Maaske er der heri og i de store Musikfester med de
mægtige Kor- og Orkestermasser nogen Forfængelighed, nogen Pukken
paa Pengenes Magt og deri il en vis Sportslyst; men de omtalte Forhold
tyder dog paa to Ting: at der i England er en ikke ringe Musikinteresse
til Stede og — at de hjemlige Komponister ikke kan tilfredsstille
den. -— I Virkeligheden frembyder det moderne England en sørgelig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0884.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free