Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I den moderne belgiske Musik lyser Navnet César Franck
fremfor noget andet, men denne Kunstner er blevet omhandlet under
Frankrigs Musik, hvortil hans Frembringelser med Rette almindelig
regnes; en fremragende Musiker var Francks Lærer, Orgelmesteren
Ni-colas Jacques Lemmens (1823—81). hvem værdifulde kirkelige
Vokal-og Instrumentalværker samt en fortræffelig Ecole d’orgue skyldes.
Men særlig Interesse knytter der sig dertil, at der i den belgiske
Musik som i Litteraturen er rejst en „flamsk" (national) Bevægelse.
Føreren for denne flamske Bevægelse var Peter Benoit (1834—1901),
Direktør for Antwerpens Konservatorium, der i stort anlagte Værker
navnlig Kor til flamsk Tekst som De Oorlog (Krigen), Schelde,
Flanderns Kunstnerry, Oratoriet Lucifer har aabenbaret betydeligt Talent
og Dristighed. Det synes, som om Benoits Kompositioner i den
seneste Tid ogsaa begynder at vække Tysklands og Frankrigs
Opmærksomhed. Benoit har ogsaa skrevet flamske Sangspil og været
litterær Forkæmper for en national Musik. Som hans betydeligste
Elev nævnes Jan Blockx (f. 1851), medens Belgiens udadtil
bekendteste nutidige Komponist, den begavede Edgar Tinel (f. 1857)
følger en mere kosmopolitisk Retning. Hans bredt anlagte,
klangskønne og farveprægtige Oratorium Franciscus har vundet vid
Udbredelse. Hans seneste, mere omtalte Værk, er et Musikdrama
Godoleva. — Af Belgiens yngre Komponister har iøvrig endnu kun
Paul G ilson (f. 1856) skabt sig et mere kendt Navn navnlig ved
sin Symfonie Le mar.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>