Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Som Modvægt mod Romantik og Dialektik kan Herbarts mere
reale Anskuelser kun nævnes med Ære, og Edv. Hanslicks lille
Essay: Vom Musikalisch-Schönen, der først udkom 1854 (senere
udgivet adskillige Gange), og som i et livfuldt, noget journalistisk Sprog
populariserer og udvider de Herbartske Tanker, har forsaavidt sin
Fortjæneste. Men Hanslicks Hovedtheori: at Musikens Indhold er de
tonende bevægede Former og intet andet, er saa ensidig og snæver, dertil
støttet paa flere let omstødelige Beviser og endelig— som Hanslick
selv tilstaar det — polemisk rettet mod en bestemt Kunstretning
(Wagner og Programmusiken), at den af sig selv fremkaldte
Modstand (saaledes Ambros: Grenzen der Musik og Hausegger: Musik
als Ausdruck), og den har nu efter hele den moderne Udvikling kun
en historisk Interesse. Æsthetiken beherskes efter Schopenhauers,
Wag-ners, Spencers Skrifter af væsentlig andre Syn paa Musikens Natur og
Indhold; men ganske sikkert er man, trods saa værdifulde Værker
som Helmholzs Die Lehre von den Tonempfindungen og Stumpfs
Tonpsgchologi, der begge angiver ny eller hidtil lidet befærdede Veje til
Opfattelsen af Musiken og Begrundelsen af dens Virkninger — og
trods Bidrag fra mange forskellige Forfattere1), langtfra naaet til nogen
endelig Klarhed over det ligesaa vanskelige som interessante og
betydningsfulde Spørgsmaal om Musikens æsthetiske Natur, dens
Væsen og Virken.
1) Blandt saadanne nyere Værker skal, bortset fra egentlig filosofiske Systemers
Behandling af detteÆmne, fremhæves Gustav Engels omfattende og
omhyggelige, men allerede nu noget forældede Aesthetik der Tonkunst (1884),
Wallascheks Bog af samme Navn (1886), Arth Seidls Vommusikalisch
Erhabenen, Mathis Lussys Traité de l’expression musicale, foruden Skrifter
af Kurt Mey, Steinitzer o. m. fl.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>