- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
875

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Karl XI’s Død at indforskrive et fransk Teaterselskab til
Stockholm.

Gentagne Gange gjordes der Forsøg paa at anvende egne
svenske Kræfter. Af større Betydning er det, at svenske Studenter
i Upsala 1688 dannede et Skuespillerselskab. Efter at Studenterne
først havde opført nogle mindre Værker dér, fik de fire Aar efter
Tilladelse til ogsaa at spille i Stockholm. De Værker, som de
opførte, var alle egne Bearbejdelser af franske Originaler. En saadan,
„Orpheus og Evrydice“, har i musikalsk Henseende sin Betydning
derved, at det staar den ældre Opera og Pastorale nær. Selv om
det ikke er nogen Opera, spiller Musiken dog en fremtrædende Rolle.

Karl XII’s Krige gjorde snart en Ende paa alle Hoffesterne.
Det kongelige Kapel anvendtes til mindre, musikalske Arrangementer.

Vender vi os fra Hoffesternes i flere Henseender mindre
kunstneriske Musik til de rent musikalske Værker, saa finder vi her et
betydeligt Fremskridt hen imod virkelig kunstnerisk Dygtighed. De
Musikere, som i hele det 17de Aarhundrede spillede Hovedrollen i
Sverrig, hører alle til Familien Dy ben. Denne har i den nævnte
Tid skabt den svenske Musik og holdt den oppe.

En Anders Dyben (f 1662) kom 1624 fra Tyskland til Sverrig, hvor han
blev Hoforganist og kongelig Kapelmester og gjorde sig bekendt ved en
Komposition, „Pugna triumphalisu, i Anledning af Gustav Adolfs Død.

Mere berømt end han er hans Søn Gustav Dyben. Aar 1647 er han
Hofmusiker i Stockholm. Efter sin Faders Død fik han Pladsen som
Hofkapelmester og blev samtidig Organist ved den tyske Kirke. Han døde 1690. Hans
Betydning i Musikhistorien er dobbelt: som Komponist er han bleven den
egeu-lige Skaber af den svenske Musik, og endvidere har han ved at optegne
Kompositioner af sin Tids største Mestre erhvervet sig udmærkede Fortjenester af
hele Musikhistorien. Gustav Dyben har gjort flere Studierejser til Tyskland og
staaet i livlig Forbindelse med de berømteste Musikere. Han kom allerede
tidlig i en god Skole, idet han i sin Ungdom kunde studere de store udenlandske
Organister.

Gustav Dyben har haft en særlig Betydning for Sangens Vedkommende,
eftersom han derigennem indvirkede paa større Kredse. Fremfor alt er de af
ham komponerede Sange af Sam. Columbus bekendte i Sverrig, og det er netop
Dybens Musik, der har gjort disse Sange af den svenske lyriske Digter fra det
syttende Aarhundrede saa bekendte.

Befordring af Kunst og Literatur er i Sverrig paa den Tid
sjældnere udgaaet fra Hoffet. Ganske vist var Dronning Kristina
musikalsk anlagt og har bidraget til Musikens Fremme, men hendes
i alle Henseender lunefulde Optræden har snarere skadet end gavnet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0905.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free