- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
894

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Aanclrighed. Man opfattede det, som om Folkevisen var et ikke
individualiseret Udslag af det hele Folks poetiske Evne. Den skyldte
„hele det syngende Folk’* sin Tilblivelse og var altsaa et Barn af
selve „den skabende Folkeaand". Man mente endog, at Musiken
var begyndt som Folkemelodi, indtil den havde naaet en saadan
Udvikling, at enkelte særlig begavede Individer løste sig ud fra
Mængden for at føre den oprindelige Fællesudvikling videre gennem
Kunstmusiken, hvis Værdi da skulde voxe, jo mere den fjærnede sig
fra Folkemusiken, uden dog helt at tabe sin Sammenhæng med den.

Disse Theorier er ligesaa graa som alle andre.

Enhver aandelig Produktion, hvad enten den fremtræder som
Musik eller Digtning, forudsætter et Individ, som har løst sig ud
fra Mængden, og det er neppe andet end en Begrebsforvirring at tro,
at hele det syngende Folk eller hele den skabende Folkeaand skulde
kunne optræde som Førsteforfatter, omend flere naturligvis senere kan
bidrage til Produktets Omformning. Literaturen og Musikhistorien
viser, som nævnt, tværtimod, at Folkevisernes Oprindelse i mange
Tilfælde bestemt kan paapeges, og naar dette kun gælder den senere
Tidsalder, skriver det sig visselig væsentlig derfra, at Erindringen svækkes
og forsvinder med Tidsafstanden, at Meddelelsesmidlerne tidligere
var meget ufuldkomne, og at Sansen for at bevare Navnet paa
saadanne Visers Ophavsmænd dengang ikke paa langt nær var saa
udviklet som senere.

For Folkemelodierne gælder det ialfald, at en sikker og
ordnet Theori om deres Oprindelse næppe lader sig opstille, fordi
det er selve det levende Liv, der har gjort dem til, hvad de er.

Da al musikalsk Komposition forudsætter en mere eller mindre
fuldkommen Kunstfærdighed, er ogsaa den saakaldte Folkemusik
i sin Oprindelse mere eller mindre fuldkommen Kunstmusik. Et
eller andet særlig begavet Individ har haft en Inspiration, som har
løst en af Folkets bundne Tanker, og paa Sympathiens Vinger har
da denne lille Melodi bredt sig ud, først over en mindre Kreds og
siden over det hele Land.

Og ligesaalidt som det blot er i de øverste Samfundslag,
ligesaa-lidt er det blot i saakaldte folkelige Kredse, at saadanne Inspirationer
kommer tilsyne. Over hele Verden har man Exempler paa, at de
fmest uddannede Kunstmusikere paa Samfundets Højder har skabt
Sange, der har grebet det hele Folk ved Hjærteroden. Og jo højere
Komponisten Jiar staaet, desto lettere har naturligvis hans Navn

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0924.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free