- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
897

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fortæller om sine Oplevelser i Skærsilden og i de Saliges Boliger.
Kvadet er bygget paa den evropæiske Middelalders udbredte
Visionsliteratur, — saaledes som den f. Ex. afspejler sig i Dantes
divina comedia, — opfattet fra et halvt kristeligt, halvt hedensk
Synspunkt. Dette og nogle forekommende angelsachsiske Laaneord
viser, at Kvadet maa være meget gammelt, næppe yngre end
omkring Aar 1200. Det antages at være digtet paa Grundlag af en
holstensITog en engelsk Vision fra den Tid. Det er ældre end det til
Eddadigtene henførte Solarljod1, som rimeligvis er yngre end fra 1250.

Endnu en Sang maa her nævnes: Rolandskvadet, hvis Melodi
bærer Præg af en meget højere Alder end de andre norske
Folkevisemelodier. Det er en Nydigtning efter, eller en Bearbejdelse af det
bekendte Digt fra det 12te Aarhundrede om Karl den Stores Paladin,
som faldt i Slaget ved Boncevalles2). Kvadet har sikkerlig en
meget høj Alder, og Professor P. A. Munch antyder endog
Muligheden af, at det allerede kan være kommet til Norge under
Vikinge-togene paa Olaf den Helliges Tid og senere er givet en poetisk
Behandling i Eddadigtenes Form. Imidlertid er det vel tvivlsomt, om
ikke ogsaa dette, ligesom de andre mythiske og heroiske Kvad,
maa henlægges til den senere Middelalder, ialfald i dets nuværende
Skikkelse.

Medens de norske Ridderromancer som Helhed ikke har en
saa-dan Interesse som f. Ex. de danske, ejer Norge derimod i den lille
fireliniede Visestrofe, som kaldes Stev8), en højst karakteristisk og
dybt fængslende Art af Poesi og Musik, hvori Folkets hele Væsen og
Tænkesæt afspejler sig. Det er dels af ældre, dels af nyere
Oprindelse, dels enslige (einslungne), dels Vexelsange i Lighed med
de bekendte Scbnadahupfel4) fra Bayerns og Tyrols Alper.

De ældre Stev, af hvilke vi specielt skal nævne „Den bergtekne1’
(Eg för vilt i veduskogen)5 6 *), til hvilken Edvard Grieg har kompo-

4) Smign. Salomonsens Konversationslexikon.

3) I det norske Kvad er dette blevet til Rusarvolden, Ronsevolden og
lignende.

3) Stef er egentlig det reflekterende, stadigt tilbagevendende Omkvæd i de
gamle Skaldes Kvad. Se i det bele Landstad Norske Folkeviser S. 365,
Jørgen Moe Saml. Skrifter II S. 298, P. A. Munch Samlede Afhdlgr. III S.
376, Jæger Norsk Literaturhistorie I S. 123 m. v.

4) Ordet forklares dels gennem en gammel Dans, Schnitterhupfe, dels af Verbet
schnattern (schnada), at snadre, plapre eller tralle.

6) Jeg foer vild i Ved-Skoven.

Illustr. Musikhistorie. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0927.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free