- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
904

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skole, som har haft mange dygtige Elever. Vogel var ogsaa en dygtig
Komponist og har skrevet meget Kirkemusik, Orkesterværker m. v.

Ogsaa flere af Nutiden mest fremragende Kunstnere har været og er
vedblivende knyttede til Organiststillingen.

Som de mest fremtrædende paa dette Omraade maa nævnes Slægten
Lindeman, hvis stærkt udviklede musikalske Traditioner nærmest er al føre
tilbage til Ole Andreas Lindeman (f. 1769), der døde i 1859 som Organist
ved Frue Kirke i Throndhjem. Han optraadte som Pianist baade ved Koncerter
og ved Hoffet i København. Han var derhos en udmærket Theoretiker, og hans
Koralbog havde i mange Aar offentlig Autorisation.

Af hans 12 Sønner blev Christian Lindeman (1804—1867) Faderens
Efterfølger som Organist i Throndhjem. Med sine grundige Kundskaber, levende
Fantasi og højt udviklede Teknik var han en udmærket Improvisator, der endog
kunde beherske fire- og femstemmige Fugaer over opgivne eller selvvalgte
Motiver. Broderen Jacob Andreas Lindeman (1806—1846) var Organist ved
Vor Frelsers Kirke i Christiania og døde som Sognepræst. Just R. Lindeman
(1822—1894) var Organist i Christianssand og senere i Throndhjem.

Den, der har givet Slægtsnavnet den høje Klang, var dog den
i forrige Kapitel oftere nævnte Ludvig Mathias Lindeman
(1812—1887), der har haft en meget fremskudt Plads indenfor den
norske Tonekunst, og om hvem her alene skal siges, at han, — sine
beskedne Vilkaar som Organist ved Vor Frelsers Kirke i Christiania,
Cantor og Sanglærer ved Vajsenhus og Skoler tiltrods, — var
Landets første Theoretiker og Kontrapunktist. Han arbejdede ogsaa
utrætteligt paa at forbedre Salmesangen, og dette foranledigede en
omkring tyveaarig hidsig og meget omfattende Avispolemik, der gik
under Navn af „Salmesangstriden". Han kar komponeret flere
Hundrede Salmer og religiøse Melodier, flere Kantater og andet,
hvoriblandt Musiken til Henrik Wergelands toakts Syngestykke:
„ Campbellerne eller den hjemkomne Søn“, der ved sin Opførelse
paa Strømbergs Theater i Christiania i 1828 foranledigede det
voldsomste Theaterslag, Nationen har oplevet, og en næsten ligesaa voldsom
Avisfejde. Han oprettede i 1883 i Christiania en Musik- og
Organistskole, et Slags Konservatorium, som nu med et mindre
Statsbidrag drives af hans Sønner1).

En anset Musiker var ogsaa Martin Andreas Udbye (1820—
1889), der døde som Organist ved Frue Kirke i Throndhjem og
har komponeret en Mængde Ting af forskellig Slags,
Strygekvartetter, Kantater og Sange, desuden den første norske Opera
„Fred-kulla“, som dog ikke er bleven opført, og Musiken til flere Synge-

‘) Se i det hele J. B. Halvorsens Norske Forfatterlexikon Bind 3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0934.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free