- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
911

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musikforeningen, der har til Opgave at opføre Koneertmusik af
hvilkensom-helst Art, blev stiftet under Edvard Griegs Auspicier, og da Johan
Svendsen Aaret efter kom hjem fra Udlandet overtog de Ledelsen sammen. Hvad
disse to geniale og for Landets Tonekunst saa varmt interesserede Mænd i de
følgende Aar udrettede, kan ikke skattes højt nok, saa meget mere som Foreningens
økonomiske Forhold altid har lagt et Baand
paa dens frie Virksomhed. Et fast
Koncertorkester med egen Dirigent og
regelmæssige Prøver har Christiania aldrig haft,
bortset fra et for faa Aar tilbage med
Bidrag af Kommunen stiftet Byorkester, hvis
Kjærne dannes af Nationalteatrets Orkester.

Og Koret har indtil den seneste Tid bestaaet
af velvillig medvirkende private Kræfter.

Med disse beskedne Midler skabte imidlertid
Grieg og Svendsen Resultater, som næppe
senere har været naaet, om end Udviklingen
forøvrigt i flere Retninger er gaaet betydeligt
fremad. Da Grieg og Svendsen fratraadte
i 1877, havde Ole Olsen Ledelsen, indtil
Svendsen i 1880 atter kom hjem. Da han
igen forlod Landet i 1883, blev Johan
Selmer Dirigent indtil 1886, efter hvilken
Tid Iver Holter har været Dirigent.

Af disse fem Ledere af Landets
fornemste musikalske Institution
indtager Grieg nu, efterat Svendsen har
taget fast Kvarter i Danmark,
ubestridt Pladsen som den norske
Tonekunsts Bannerfører, den om hvilken
alle de andre slaar Kreds. Af hans
banebrydende Virksomhed og
overordentlige Betydning for Musikens Udvikling i Norge bliver der ikke
her Plads for nogen udførlig Fremstilling, og vi maa i det
væsentlige indskrænke os til en Henvisning til de talrige Biografier og
kritiske Studier om ham1. Han er født i Bergen i 1843 og var
Elev først ved Leipzigerkonservatoriet, senere af Gade i København,
hvor han deltog i Oprettelsen af Foreningen „Euterpe “. Efter en
Studierejse til Rom var han fra 1866 til 1874 omtrent den hele Tid
fast bosat i Christiania, hvorunder han udfoldede en rig Virksomhed

*) En Oversigt vil findes i J. B. Halvorsens Norsk Forfatterleksikon. Se ogsaa
Salomonsens Konversationsleksikon, Champlin Cyclopedia of Music and
Musi-cians (New York) samt A. Grønvold i andet Bind af det nyeste Pragtverk
„Norge i det nittende Aarhundredeu.

Fig. 283. Nordraak.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0943.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free