- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
940

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som rigelig naiv („naiv* her clog forstaaet cum grano salis), og
efterhaanden fik den, som Imitationer saa let gør det, et stivnet
Præg, saaledes at allerede Samtiden inden Komponistens Død kaldte
denne Musik for „gammeldags*. — Dog ogsaa Kunzen var med til at
grunde en dansk Musik. Skønt han var tysk og til daglig helst,
maaske næsten alene, talte Tysk, forstod han med stor Smag og
Forstaaelse at lægge sin Musik om danske Tekster og at anslaa en
Tone, der i sin Sirlighed og Ynde eller ved sin borgerlige, ja
kjøbenhavnske1) Gemytlighed gennem Aartier i høj Grad tiltalte
den Generation af hans nye Landsmænd, for hvilken han
komponerede, og undertiden overraskes man over hos Kunzen at træffe
Strofer, der genklinger af danske Folkevisers blidere, vemodigere
Stemninger.

Den „mærkværdige 2den April* bragte en yderligere Stigning i
den nationale Stemning, og til denne Stigning medvirkede Digte- og
Tonekunsten betydeligt. Allerede i Die nördliche Harfe (1801) citeres
en authentisk Beretning, hvorefter „vore skattede Digteres ildfulde
Krigssange bidrog meget til at opflamme Kærligheden til Konge og
Fædreland og at oplive vore Krigeres Mod — hvis dette kunde ske
mere, end det allerede var i enhver Dansks Hjærte.* Nogle blev
„afsungne med almindeligt Bifald i Skuespilhuset*. — Ligesom
Publikum i skikkelig Revolutionsbegejstring havde sunget Omkvædet
med, naar Frydendahl med særlig Aplomb sang for (i Dragedukken):

Klinker Brødre, synger Chor

Frihed paa vor hele Jord!

saaledes jublede det nu med des større Inderlighed (eftersom Sagen var
saa nær paa Livet), naar Knudsen, Specialisten i den Art Optrin og
Tableauer, omgivet af Flaadens brave Repræsentanter, pathetisk og
hjærtegreben sang patriotiske Sange som Kong Christian og Vi alle

dig elske, livsalige Fred.

Kanontordenen 1801, der fremkaldte en ny Fase i
Oehlenschlagers og Grundtvigs Digtning, kaldte ingen stor Komponist til Live.
Men den vakte den Folkestemning, der beredte Vejen for en stadig
mere nationalTonekunst. At Udgangspunktet for denne var Sangen,
er vel værd at fastholde — ti Sangen, den simple Sang, Visen hos
1 Jfr. Dragedukkens lystige Skildring af en kjøbenhavnsk Ildebrand.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0974.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free