- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
944

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men fik mere blivende Betydning for vor Musik end nogen af de nævnte:
Edouard du Puy.

Denne Mands Oprindelse staar endnu hen i det dunkle1). Det
vides, at han er født ved Neuchåtel c. 1770, dog er „Du Puy“ eller
„Dupuy“ ikke hans Fødenavn, men et tiltaget, og hvad angaar
hans Afstamning, da har man kun Gisninger at holde sig til. Som
Dreng opdroges han hos en Onkel, hvem han selv kalder „Fader“,
der var Stadsmusikant i Genéve, og af denne modtog han sin første
Musikundervisning. Senere var Dussek blandt hans Lærere og
temmelig ung blev Du Puy Koncertmester hos Frederik den stores
Broder, Prinsen af Rheinsburg, for hvis uægte Søn han gærne vilde gælde,
og samtidig studerede han Musikteori under Fasch. Som
Violinspiller uddannede Du Puy sig til en betydelig Virtuos i den
„brillante" Genre og kunde i denne Egenskab gøre en Del
Kunst-rejser i Tyskland, men han gjorde sig samtidig mindre heldig
bemærket ved sine kaade og lunefulde Paafund. Dette havde
til-sidst til Følge, at han mistede Koncertmesterstillingen, og 1793
dukker han op som Virtuos i Stockholm. Her opnaaede han
Ansættelse som tredje Koncertmester ved Operaen og debuterede 1799
som Sanger. Han stod i høj Yndest hos Publikum, og man mente,
at han for lange Tider var knyttet til Stockholm, da atter en noget
udfordrende Kaadhed — overfor Kong Gustav III Adolf — skaffede ham
en Udvisningsordre paa Halsen. Nu vendte han sig til Kjøbenhavn,
hvor han 1800 gav sin første Koncert — som Violinspiller — paa
det kgl. Theater. Ogsaa her havde Du Puy let ved at vinde baade
Amatører og Kendere, ikke mindst dem af Kvindekønnet, og han
var en stadig og saare yndet Koncertspiller. 1802 blev han ansat
som Sanger ved Operaen, og hans i Udlandets Skole uddannede
meget smukke, bløde og klangfulde, men ikke just store Stemme,
der kunde udføre baade Tenor- og Barytonpartier, vakte saa meget
større Opsigt, som vort Publikum jo ikke havde været forvænt
med saadanne faguddannede Sangere, men tværtimod oftest maatte
nøjes med Natursang af stemmebegavede Aktører og Aktricer. Du Puys
Hovedrolle blev her Von Juan, der vistnok først ved ham fik fast
Hjem paa vor Scene. Ti vel betegnes hans Spil som mere
spirituelt end varmt, men Stemmen bedaarede. Desuden var hele hans
Optræden den fuldendte Verdensmands, — han var elskværdig og
M Biografi i Ord och Bild (1902) af A. Buntzen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0978.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free