- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
949

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ham spille og erklærede, at han absolut „maatte blive Musicus og lære
Composi-tionen* under Cramers gode Ven, Kapelmester Schulz i Kjøbenhavn. Weyse fik
straks sine Forældres Tilladelse og drog til Kiel, hvor han opholdt sig i Prof.
Cramers Hus, indtil der blev gunstig Skibslejlighed til Kjøbenhavn. — Det Hjem,
Weyse forlod, havde været lykkeligt for ham og trods de hverdagslige og jævne
Kaar i det lille Købmandshus ikke uden Poesi eller Næring for hans Fantasi.
Mest bidrog hertil Bedstefaderen, der trods sine halvfjerds Aar var Livfuldheden
og Musikbegejstringen selv, og som elskede Barnebarnet og stadig var ham en
prægtig Kammerat — men dernæst ogsaa Moderen, der beundrede Drengens
Begavelse, og iøvrig, hvad Weyse „endnu takkede Moderen for i hendes Grav,
holdt ham til Benlighed og Orden — og til Religiøsitet*. Om Aftenen læste
hun højt af en Roman eller et Skuespil, og over den Slags Læsning glemte
Weyse alt næsten, Musiken med. Skuespillene vakte Theaterlysten, der
tilfredsstilledes af et Marionettheater, som Weyse selv lavede sig, og for hvilket han
improviserede Skuespil med Elskende og Feer. —

Om Efteraaret 1789 kom Weyse til Kjøbenhavn med Anbefalingsbreve til den
foran omtalte Musikven Grønland, der førte ham til Schulz. Denne log sig
ikke alene straks grundig af hans theoretiske Undervisning, men da det ikke
lykkedes Weyse at faa et passende billigt Logis i Byen, gav han ham Plads i
sit eget Hus, saalænge Læreaarene stod paa — d. v. s. i omtrent tre Aar. Ved
Siden af Tlieoristudierne „indøvede Weyse sig flittig i Seb. Bachs og Clementis
ham ganske nye Værker*: Violinspil lærte han nu grundigere af Koncertmester
Tiemroth. og med nogle af Tidens første Musikskribenter som Kirnberger, Tiirk
og Marpurg gjorde han Bekendtskab, uden at de dog kunde sætte Romanerne
og Skuespillene i Skygge, ti disse dyrkedes endnu med Iver, skønt Schulz havde
erklæret, at „den Slags Lekture ikke passede for et ungt Menneske.* I 1790
op-traadte Weyse, indført af Schulz, i Harmonien-, her og i andre musikalske
Selskaber blev han meget yndet paa Grund af sit Bach- og Mozartspil og sine
Improvisationer. Han kom som en haardt tiltrængt Afløser af Ku nzen, der netop havde
forladt Landet. 1794 blev Weyse Organist ved Reformert Kirke og blev her til
1805, da han overtog Organistpladsen i Frue Kirke. 1796 optraadte han for
første Gang offentlig som Klaverspiller paa det kgl. Theater ved en af Kunzen
ledet Koncert. Han høstede i en Korrespondance til Allgeni. Musik-Zeitung den
umaadelige Ros, at „han ubestridelig er en af de første Klaverspillere, der
eksisterer, og forener i sine Fantasier en Seb. Bachs Kunst med Mozarts
uudtømmelige Geni*. Mere kan man ikke godt forlange! Alligevel fristede
Virtuosløbe-hanen ikke Weyse. 1795—97 komponerede han. der i Zincks musikøvende Selskab
havde „studeret Blæseinstrumenternes Virkning*, hele sjpr. .Symfonier, hvoraf en
udkom her, en anden i Wien. Ansporet af den forannævnte Fru Westenholzs
Spil skrev Weyse en Klaversonate i a-moll, trykt i Vermischte Kompositionen. I
denne Samling findes ogsaa nogle af de Sange, Weyse hidtil havde komponeret,
næsten samtlige til tyske Tekster af bukoliske Digtere som Voss, Hölty ogClaudius.
Sangen optog nu stedse mere Weyses Interesse. Han gav Undervisning deri,
studerede flittig Mozarts og Glucks Partiturer og fik endog „Lyst til selv at
foretage et Forsøg i dramatisk Musik*. Til Bretzners Libretto Sovedrikken fi
„Singspiele“) komponerede Weyse nu Musik — han fuldførte det meste af første
Akt og fire Numre af anden paa Grundlag af den tyske Tekst, men havde intet
skrevet op, da Kunzen blev bekendt med hans Musik og opmuntrede ham til at
nedskrive den og til at faa den oversat paa Dansk. Temmelig uvillig paatog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0983.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free