- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
958

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Schwencke (1769—1822, Phil. Em. Bachs Efterfølger). Kuhlau var den Gang
mest beskæftiget som Klaverlærer, men begyndte ogsaa at optræde som
Klavervirtuos — samtidig spillede han lidt Violin, Cello og Modeinstrumentet Fløjte. Hans
første Ojms udkom 1810. Samme Aar blev Kuhlau opført paa Listerne over
de Hamburger-Borgere, der kunde vente at blive udskrevne til Napoleons
Regimenter — rimeligvis var han bestemt til Musiker, da han vel som enøjet ikke
kunde gøre Tjæneste som almindelig Militær. Imidlertid frygtede Kuhlau for, at
hans Kunstnerbane saaledes skulde blive afbrudt, og han flygtede til Kjøbenhavn,
hvorhen sagtens Schulzs, Kunzens og Weyses Navne lokkede ham. Allerede i
Januar 1S11 optraadte „Hr. Kuhlau fra Hamburg” ved en Koncert paa det
kgl. Theater, hvor han spillede en egen Klaverkoncert og et „musikalsk Maleri”
Uvejr paa Havet. Og den Sympathi, der modtog ham her og i de private
Musikselskaber (oprindelig optraadte Kuhlau særlig i det musikalske Akademi), bestemte
ham til at vælge Kjøbenhavn til fremtidigt Hjem. Det var nu Kuhlaus ikke
ringe Fortjæneste, at han indførte Beethovensk Klavermusik i vore Koncertsale.
Han spillede en af de første Klaverkoncerter, Triplekoncerten, Blæserkvintetten
og endelig 1818 c-moll Koncerten — kort sagt næst efter sine egne Ting spillede
han helst Beethoven. Hans Kompositioner viste rigelig Imødekommen af Tidens
Smag, ti vel skrev han endnu flere Klaverkoncerter, men oftest foredrog han
sine brillante, men intetsigende glatte Variationer over kendte (Opera-) Themaer,
der behagede meget som en magelig Underholdning. De første Stykker, der
udkom paa dansk Forlag af ham, var ogsaa lette Variationer over „Manden med
Glas i Haand”! Indtil 1822 vedblev Kuhlau at optræde’söm Klaverspiller.
Kom-positlonsgærningen lagde derefter saa meget Beslag paa ham, at den hindrede
ham i vedblivende at dyrke Virtuositeten.

1814 kom Kuhlaus første og længe mest berømmede Opera Røverborgen
frem. ~Oehlenschläger, der alt forud synes at have kendt Kuhlaus Talent, skrev
Teksten med Henblik paa det Friske og Livfulde i hans Begavelse, og han gav
Kuhlau et Underlag, hvori „tyskagtig Romantik” og broget Kolorit mødes med
dansk Munterhed. Baggesen paaviste snart, hvorledes man, for at bruge
Oehlen-sehlägers egne Ord, maa „forbavses over Røvernes naive Grumhed–––og Gyse-

lighed”. Kuhlau gik dog aabenbart rent naivt til denne „gyselig” smagløse og
sjuskede Tekst; hans varme Blod og ungdommelige Iver behøvede kun ringe
Impuls for at sættes i stærk Bevægelse. Røverborgen1) gjorde stor Lykke (siden
er Operaen ogsaa opført med Held paa tyske Scener). Af de ældre Musikere
betragtedes Kuhlaus Musik som grumme radikal, baade Schall og Kunzen
forferdedes, men Publikum holdt med Komponisten. — 1817 fulgte Kuhlaus næste
Opera Trytleharpen, der, opført paa Kongens Fødselsdag, gav Anledning til en
bekendt litterær Strid, hvori Baggesen beskyldtes for Plagiat af Teksten —
medens det tværtimod var Kunzen, der paa en mindre fin Maade havde
benyttet et tidligere Udkast af Baggesen til Grundlag for en tysk Opera (Ossians
Harfe). Kuhlaus Opera druknede i de Theaterskandaler, denne Sag affødte.
— Endnu adskillige Gange fristede Theatret Kuhlau. 1820 satte han Musik til
Boyes lyriske Drama: Elisa eller Venskab og Kærlighed, maaske mere tvunget
dertil af sin Forpligtelse som Kammermusiker, da den utheatralske Tekst næppe
kan have været tillokkende for ham, og 1824 fremkom hans største og i mange
Retninger betydeligste Opera Lulu til Tekst af Guntelberg, der paa Grundlag
af et Wielandsk Eventyr behandler det samme Stof som Tryllefløjten i dens
op-1 Komp. i Sommeren 1813 under et Ophold paa Herregaarden Løvenborg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0992.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free