- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
972

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Med den musikalske Ledelse stod det imidlertid kun maadelig.
Under Kapelmester-Interregnet styrede detre Koncertmestre:
Frøh-lich. Funck og Bredal. en Ordning som altid vilde være uheldig
og som blev det dobbelt, fordi den første musikalske Kapacitet af
de tre. Frøhlich. som nys omtalt, var svagelig og tidlig blev delvis
eller helt uvirksom.

Man trængte til en fast. myndig Leder, der virkelig kunde styre
og føre Operaen frem. Man søgte ham — i Udlandet, thi som
Heiberg spydigt siger, „en Indfødt faar ikke en Gage paa 3000 Rdlr“;
og man vendte sig særlig mod Tyskland, „thi for os Danske er
Tyskland jo Verden“. Selvfølgelig var kloge Folk betænkelige ved
at vælge en Udlænding til Kapelmesterstillingen og dobbelt
betænkeligt blev det, mente Heiberg, naar Talen just var om en Tysker,
fordi denne „kommer fra et Land, som i dramatisk Henseende staar
paa et lavere Culturtrin end Danmark". Denne sidste Ytring er
saare betegnende, ikke blot fordi den endnu en Gang viser den
Selvtilfredshed, hvormed den Heibergske Kreds — o: det „dannede"
Kjøbenhavn — betragtede Theaterpræstationerne her i Staden, men
ogsaa fordi den aabenbarer, hvor ensidigt Heiberg og sikkert de
fleste med ham ansaa Operamusiken som det væsentlige, ja ene
afgørende ved Bedømmelsen af et Folks Kulturtrin (i musikalsk
Henseende). Og hvor falsk er saa Ytringen alligevel, naar man blot
tænker paa Mozart og Weber!

Man søgte Kapelmesteren i Tyskland og henvendte sig først til
Heinrich Marschner. Denne var optraadt som Dirigent her og
havde blandt andet ledel en Opførelse af Hans Heiling, ved hvilken
den stemmebegavede og indtagende Chr. Hansen, senere
Kammersanger, debuterede, en Debut som ret betegnende vakte mere
Opsigt end selve Komponistens Tilstedeværelse som Dirigent af en ny
værdifuld og ejendommelig Opera1). Marschners Ophold havde
imidlertid henledt Publikums Opmærksomhed paa ham; særlig i
Studenterkredsene skattedes han og man bragte ham endog et Fakkeltog,
prydet med et Lejlighedsdigt paa tydsk af Oehlenschläger i dennes
allermindst heldige Stil efter Mønstret:

l) Berggreens Musikalske Tidende skriver (efter Premieren), at Pladsen ikke
tillader at omtale vidtløftigere denne poetiske Komposition — men
fremhæver derimod, at Orkestret spillede med „overordentlig Discretion" (!) og
dvæler dernæst noget vidtløftigere ved Hr. Hansen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free