- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
985

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Orkesterfører, selvskreven til at træde i Spidsen for Koncerterne. Samtidig med
Gläser forlod imidlertid, som nævnt foran, det kgl. Kapel som saadant
Musikforeningen og det blev Gades vanskelige, men for det fremtidige Musikliv højst
betydningsfulde Opgave at uddanne et nyt Orkester paa Grundlag af det
Lum-bveske Orkester, suppleret med enkelte af Kapellets første Kræfter (Vald.Tofte,
Schiemann. Mozart Petersen). Med den største Omhu ogTaalmod togGade
sig af denne Opgave og skabte virkelig et efter Datidens Fordringer dygtigt og
anseeligt Orkester, der var et lydigt og hengivent Redskab i hans Haand.

Med Gade i Spidsen blev Musikforeningen endnu mer end hidtil en
Hovedfaktor i dansk Musikliv. Det er omtalt, hvorvidt Foreningen var naaet under
Glåsers Førerskab; Gade havde nu den — taknemmelige — Opgave at indføre
Mestre som Schubert og Schumann. al bringe Mendelssohn til sin fulde Ret, at
skabe Forstaaelse af de store og mindst tilgængelige Værker af Beethoven og i
det Hele at grunde den rette Stil for Fremførelsen af de tyske klassiske Værker
i Kraft af de Erfaringer og den Indsigt, han havde vundet i det rige
Leipziger-Musikliv og gennem det nære Samliv med Tonekunstens første Mestre dernede.

— Særlig Vægt lagde Gade paa at uddanne Musikforeningen som Korsang-Forening,
og store Opgaver, som man hidtil havde maatlet gaa udenom, formaaede han
nu at tage op og løse: Bachs Matthæuspnssion, Beethovens niende Symfoni,
Schu-manns Parodis og Peri, omfattende Udtog af de Gluckske Operaer {Orfeus, Alceste).

— Under Gades Førerskab udvidedes ogsaa Koncerternes Tal og ikke mindst
betydningsfuldt var det, at Kammermusiken fik særlige faste Koncerter, i hvilke
Gade i sine yngre Dage selv tog Del som Kvartetspiller eller som Akkompagnatør.
Endelig vandt Musikforeningen med Gade i Spidsen et saadant Ry, at det blev
Stedet, hvor Tidens første Virtuoser præsenterede sig for det danske Publikum;
under Gade optraadte således Clara Schumann. Anton Rubinstein,
Dreyschok, Annette Essipoff, Erika Lie-Nissen, Wilma
Neruda-Norman, Joseph Joachim, Servais og Grutzmacher m.fl.

Det faldt nu naturligt, at Gade i sin Kompositionsvirksomhed ogsaa
fortrinsvis havde Tanken rettet paa Musikforeningen, der stod hans Hjærte saa
nær. Her kunde han hurtigt bringe sine Værker frem, selv give dem det
autentiske Stempel og vente dem vel modtaget af et Publikum, der ganske vist i
Reglen udadtil indtog en vis reserveret Holdning, men som i Virkeligheden var
ham varmt hengivent.

Uden Kritik eller Modstand herskede Gade ikke i Musikforeningen i over
en Menneskealder. Kritiken gik navnlig ud paa, at Gade for ensidigt fulgte sine
personlige Sympathier, holdt Musikforeningen i et for strengt klassisk Spor og tog
for ringe Hensyn til nyere Rørelser i Musiken, ikke mindst i den hjemlige Musik.
Ganske vist afstak Gade som Selvhersker de Grænser, indenfor hvilke han mente

— og det med Rette —, at Musikforeningens Virksomhed og Mission i første
Række laa; men ved Siden deraf lod han loyalt fra Tid til anden komme til
Orde, hvad der fremkom af virkelig Betydeligt i den store Verden, og det bør
fremhæves, at Wagners dramatiske Musik (Udtog af TannhSuser og Lohengrin)
første Gang i Kjøbenhavn spilledes under Gades Førerskab, at ban siden var
den første, der bragte Faust-Ouverturen og ftosi/Vii-Forspillet, at han indførte
Berlioz (Romeo og Julie og Flugten til Ægypten) og Liszt (Orfeus [symfonisk
Digtning]) og dirigerede mange Værker af Rubinstein, Volkmann, Grieg og Johan
Svendsen. Maaske ofrede Musikforeningen nu ikke mere den danske Musik den
særlige Interesse, som det havde været de oprindelige Stifteres Tanke. Men helt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free