- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
992

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

medfødt Begavelse, der var udviklet end mere, da han som Violinist
i det kgl. Kapel lyttede efter og huskede ethvert Instruments Natur
og Virkning saavelsom Samklangen af det fulde Orkester, og han
havde yderligere befæstet sig ved Studiet af de klassiske Partiturer
og af Mendelssohns, hvis Klangkombinationer undertiden gaar igen
i disse Ungdomsværker.

Men ellers maatte han føle, hvorledes hans Symfoni snarere
var „et musikalsk Maleri i symfonisk Ramme", end et egentlig
udarbejdet symfonisk Værk. Han maatte navnlig fornemme — alt
eftersom hele den klassiske Musik drog forbi hans Øre —, hvorledes
det der skulde være Symfoniens Kærnepunkt: Modulationsdelen var
svag i Forhold til det friske, fantasifulde Anslag i Motiverne, som
efter Schuberts Mønster var Sangmelodier1), der i sig selv gav
Stemningen og derfor vanskelig lod sig yderligere bearbejde.

Der var ganske vist en Brist i Gades Uddannelse; han sad ikke
endnu inde med den Teknik, der fuldt ud kunde bære de
ungdommelige geniale Ideer. Men dernæst fik han saavel af Mendelssohn
som af Schumann at høre, at han skulde vogte sig for det taagede
nordiske. Mendelssohn advarede ham, som Gade selv har fortalt
det, mod denne Vekslen af a-moll og d-moll, og Schumann skrev
i sin iøvrig saa varme og romantiserende Velkomstartikel, at man
maatte ønske, at Kunstneren ikke gik til Grunde i sin Nationalitet,
at hans „nordlysfødende" Fantasi maatte vise sig rig og mangfoldig,
saaat han ogsaa kaster sit Blik ind i andre Sfærer af Menneskeliv
og Natur.

Hvad saadanne Udsagn af beundrede Mestre betød for den unge
Gade, hvis personlige Dannelsesballast ikke var saa stor, at han
kunde sætte den op mod de to højt kultiverede Mænd — derom
kan ingen tvivle. De følgende Arbejder viser Bestræbelserne. Den
anden Symfoni (E-dur) af en lys og frejdig Karakter er knappere
og fastere udarbejdet end den første; den tredje Symfoni (a-moll) er
stærkt Mendelssohnsk paavirket, Sangene for en og navnlig de for
flere Stemmer (Mandskor op. 11, blandede Stemmer op. 13 og for to
Sopraner op. 9) har ogsaa tydeligt Præg af, at Gades Øje hvilede paa
denne Mester. — Og saa, da Gade er brudt op fra Leipzig, da han
er lykkelig Brudgom i Kjøbenhavn, har hans Talent opsuget og
gjort til sit eget, hvad han i hine Aar havde lært af de ypperste
levende og døde Lærere; hans Genius udfolder sig for anden Gang
9 Jvfr. foran p. 402—3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free