- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
1001

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nogle Skygger faldt nu over hans Liv. Han mistede sin Fader og han led
det langt smærteligere Tab af sin Hustru (1851). Hans Skabertrang hæmmedes
en Tid deraf, men det var ikke hans Sag grublende og selvplagende at fordybe
sig i sin Sorg: de første større Arbejder efter denne Hviletid var Folkevise-Idyllen
En Sommerdag (Digt af H. Hertz) og Balletmusiken til anden Akt af Et
Folkesagn (1854). De fulgtes af Ouverturen til Axel og Valborg, Mellemaktsmusiken

Fig.316. Hartmanns Sommerbolig i Nærum.

til Hakon Jarl, den store Orgelsonate (g-moll), Cøn-ejriø-Ouverturen og den
„græske" Idyl Dryadens Bryllup (1858). Til nordisk Stof vendte Hartmann snart
efter atter tilbage, idet han komponerede Balletten Valkyrien, der senere (1868)
fik sit Sidestykke i Thrymskviden, hvortil et Par Aar efter sluttede sig det store
Korværk (for Mandsstemmer) Vølvens Spaadom, komponeret 1872; Aaret forud
havde Hartmann sat Davids 115. Salme i Musik.

Hartmann var nu naaet nær op mod Halvfjerdsaarene, og man var allerede
for hvert nyt Værk forundret over hans usvækkede, ja stigende Skaberævne. Men
man skulde forbavses endnu mere. Ti i Virkeligheden blev Hartmanns Aand
virksom og hans Trang til at frembringe uformindsket lige til den sidste Sygdom kuede
ham; helt ind i Halvfemsaarsalderen vedblev han at komponere — et næsten
ene-staaende Fænomen i Musikens Historie. Og det var ikke smaa Opgaver, han tog sig
paa, hverken i Udstrækning eller Indhold. 1879 skrev han saaledes den
omfangsrige Kantate ved Universitetets Jubilæumsfest (til Tekst af C. Ploug); 1883 Musik
til Oehlenschlägers Yrsa; 1884 Koncertstykket Luther paa Wartburg, Aaret efter
den store Klaversonate op. 80; til Musikforeningens Jubilæum 1886 Tonernes
Verden, og den lange Række af Festkantater, der alt tidlig blev Hartmanns
Specialitet, forøgedes endnu med Kantater ved Kong Christian d. 9des 70 Aars
Fødselsdag og Kongeparrets Guldbryllup (1892). Det sidste større Værk blev
Hellig tre Kongers Kvad (1894), men endnu fulgte mange mindre Arbejder, Sange

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free