- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
1018

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fig. 324. H. S. Løvenskjold.

som Goimods Faust, Thomas’ Mignon, Delibes’ Kongen har sagt det, Verdis
Trubaduren og Rigoletto og Heises Drot og Marsk, men indføre Wagner paa
vor Scene med Lohengrin (1870), der straks vandt stort Bifald, Mestersangerne
(1872), der faldt efter faa Opførelser, og Tannhuuser (1875), der hurtig satte sig
fast i det kjøbenhavnske Publikums Gunst. —

Som Theaterkomponist blev ogsaa Herman Severin Løvenskjold
(1815—70) mest skattet af sin Samtid. Han var født i Norge men kom som

Dreng til Kjøbenhavn, her fik han Krossing
til Lærer og blev en af Kuhlaus meget faa
Elever. 1836 havde han en lovende Debut
med Musiken til Bournonvilles Ballet Sylphiden.
Den livfulde, fantastiske og effektrige Musik
behagede Publikum meget, medens Kritik og
Fagmusikere ikke med Urette — men
rigtignok lovlig pedantisk — hæftede sig ved de
formelle Mangler, som Musiken led under
paa Grund af Løvenskjolds ikke gennemførte
Studier og Hang til Overfladiskhed.
Løvenskjold havde selv Følelsen af det berettigede
i disse Anker og drog til Tyskland for at
gøre grundigere Studier. Det var for sent,
forsaavidt som de „fine“ Musikere i
Kjøbenhavn og en Del af Kritiken allerede havde
sat det Stempel paa Løvenskjold og hans
Musik, som han aldrig mere fik omvurderet.
I Wien var Seyfried hans Lærer og i Leipzig viste bl. a. Rob. Schumann hans
Arbejder Opmærksomhed og Venlighed. Ogsaa Rusland og Italien besøgte han;
Indtrykkene fra Syden gav han Form i Klaverstykkerne Sogni d’Italia, der
aaben-barer baade hans gode og mindre heldige Komponistegenskaber.

Løvenskjolds sidste Arbejde for Theatret blev Syngestykket Turandot (1854),
der ganske vist ikke gjorde ringeste Lykke, medens dog Ouverturen skal have
hørt til Løvenskjolds betydeligere Frembringelser. Et af hans sidste Arbejder
var den friske og yndefulde „idylliske’ Koncertouverture „Fra Skoven ved
Fure-søen"1) (1863), der er skrevet i en dansk Tone og poetisk i sit Anlæg, men lider
under Mangel paa Afveksling i Udarbejdelsen. Ogsaa Kammermusik skrev
Løvenskjold (en Trio og en Klaverkvartet) foruden en Del Danse navnlig til Lumbyes
Orkester i Tivoli. I sine senere Aar, da Løvenskjolds Helbred svækkedes, hans
Kaar forringedes og hans Særhed og Hypokondri steg, lod han Arbejder
fremkomme — undertiden under Pseudonymet Fridolin Carlsen —, der vidnede
om ringe Selvkritik. Løvenskjold var en Musiker med en naturlig Melodirigdom
og en frisk Fantasi; i hans Musikernaturel var der et vist flot og kavalermæssigt
Sving, der kan minde om en anden Musikeradelsmand: Carl M. v.Weber; men
hans Stil var lidet ren, og en vis overfladisk Salontone med Hang til det
brillerende efter Tidens Smag satte snævre Grænser for hans Frembringelsers
Levedygtighed. Længst vil hans Navn forblive knyttet til „Sylfiden“ og „Ved Skoven
ved Fur esøen".

Til en Koncertouverture er ogsaa Christian Julius Hansens Navn
(1814—75) knyttet. Med en Ouverture i E-Dur konkurrerede Hansen, da Musik-

*1 I Kulhusene ved Furesøen havde Løvenskjold henle vet sin Ungdom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free