- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
1024

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bredt Kendskabet til og Deltagelse for Heises Sange til videre Kredse end Stu
denternes — saaledes Fire Folkeviser af Ploug, Kjærlighedssange af Chr. Winther,
En Sangkreds — men til større Arbejder vovede Heise sig under dette
Kjøben-havnske Ungdomsliv kun en enkelt Gang (Ouverturen til Hauchs Marsk Stig).

Da Heise 1857 blev Organist og Musiklærer ved Sorø Akademi, bødes der
ham i den klassiske lille Provinsby mere Lejlighed til Arbejde og Samling, og
enkelte større og mere i Enkeltheder udarbejdede Arbejder dels udgaves, dels

forberedtes i de Aar, Heise — der 1859
ægtede Vilhelmine Hage af den
bekendte Købmandsslægt — tilbragte i
Sorø, saaledes Efteraarsstormene for
4 Stemmer med Kor og Orkester,
Le-naus Schilflieder, Musik til En Nat
mellem Fjeldene (Hostrup) og
Synge-stykkel Paschaens Datter (der først
kom frem 1869) og en Symfoni. Dog
kunde de smaa og isolerede Forhold
dernede ikke i Længden tilfredsstille
ham, og da han ved sig Ægteskab var
blevet økonomisk uafhængig, tog han
1865 atter Ophold i Kjøbenbavn, hvor
han boede Resten af sit Liv, ene
helligende sig til Komposition. Nogen
offentlig Stilling beklædte Heise ikke
(saa lidt som der blev ham synderlig
offentlig Anerkendelse til Del), og kun
Lystrejser særlig til Italien bragte
ham fra Tid til anden bort fra Kbhvn.
Efter Tilbagekomsten hertil tager hans
Kompositionslyst yderligere Flugt, og han søger nu oftere til de større Former.
Han skrev Ouverture og Mellemspil til Oehlenschlägers Palnatoke, Balletten Cort
Adeler, Musik til flere Dramaer som Kongsæmnerne, Fjældsøen (Munch), navnlig
(1873) Bertran de Born (Recke), endvidere Koncertstykket Tornerose,
Volmer-slaget for Mandskor (til en Sangerfest 1868) og Foraar og Efter aar for 4
Sangstemmer med Klaverledsagelse. Men ved Siden heraf var Heises Frembringelser
som Romancekomponist i frodig Vækst og kendelig Udvikling. Han, der hidtil,
bortset fra ganske enkelte Værker som Schilflieder, havde holdt sig til dansk Poesi,
vendte sig nu ogsaa til tysk og engelsk Digtning og til Tekster, der handlede om
fjærne Steder og Forhold: Sange af Shakespeare, Sange af Claus Groth,
Finske Sange, Sydlandske Sange, Digte fra Middelalderen, Digte fra
det Engelske, men selvfølgelig var dansk Litteratur fremdeles mest
repræsenteret som i Verner og Malin (Chr. Winther), Erotiske Digte af Emil
Aare-trup, Farlige Drømme af Holger Drachmann. Samme Aar som dette sidste
Sanghæfte udkom, var Heise paany optraadt som Operakomkonist, og med den
store historiske Opera Drot og Marsk, der opførtes d. 25. Septbr. 1878, havde
han et ganske andet Held end med Paschaens Datter. Den nye Opera, hvortil
Chr. Richardt, det stod Heise nær, havde skrevet Tekstbogen, vakt den største
Opmærksomhed og betragtedes (med Rette) som et Gennembrud i Heises
Produktion, der stærkt spændte Forventningen paa, hvad der vilde følge efter.

Fig. 326. Peter Arnold Heise.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free