- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
1032

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stemninger) og fuldførte endelig Operaen Aladdin (første Gang opført 1888).
Horneman lever i Kbhvn. som Leder af en stor Musikskole. — Asger
Hamerik (egenti. Hanimerieh, f. 1843 i Kbhvn.) var
Elev af G. Matthison-Hansen, siden (i Berlin) af
H. v. Bulow. 1864 rejste Hamerik til Paris, hvor
han opsøgte Berlioz, til hvem han kom til at
staa i et beundrende Elev- og snart ogsaa
Venskabsforhold1. 1871 kaldtes Hamerik til Direktør
for Pea’oody Institut i Baltimore og til Leder af
dets Koncerter. I denne Egenskab virkede han
meget for Udbredelsen af Kendskab til dansk
Musik i Amerika. Sin Stilling opgav Hamerik
frivillig og har i de senere Aar levet i sin Fødeby.
Hamerik har skrevet adskillige Værker i stor Stil:
en Fredshymne for Kor og Orkester, Musikdramaer
Tovelille, La vendetta (opf. i Milano 1870), Hjalmar
og Ingeborg og „Komedien’ Den Rejsende — til
de fleste af dem forfattede han selv Teksten — endvidere Symfonier — tragique
og poétique — nordiske Suiter og Jødisk Trilogi for Orkester, Christelig Trilogi
for Soli, Kor og Orkester, Opera uden Ord, foruden mindre Korværker,
Kammermusik m. m.

De to sidstnævnte Musikere adskille sig fra deres Slægtled2
derved, at den Gade-Hartmannske Indflydelse er mindre fremtrædende
i deres Frembringelser. G. Matthison-Hansen og A. Hamerik har
hyldet en mere kosmopolitisk Retning, paa forskellig Vis paavirket
fra Berlioz, Liszt og Wagner.

Disse Musikere danner da paa en Maade Overgangen til de
næste Slægtled, i hvilke en vis Frigørelse fra de to store Mestres
Indflydelse efterhaanden bliver mere og mere kendelig, om end det
særlig danske Følelsessæt og den danske Udtryksmaade kun sjældnere
helt fornægter sig i deres Frembringelser.

1 Jfr. Det ny Aarhundrede. Janr. 1904.

2 Til samme Slægtled hører endnu adskillige, afdøde, Musikere, hvis
Betydning og Gærning har været ringere eller ganske tidsbunden. Ogsaa
blandt disse kan nævnes Folk, der ikke stod i saa direkte Forbindelse med
den Gade-Hartmannske Skole, saaledes Erik Siboni (1828—92), Søn
af Giuseppe Siboni og P. Heises Efterfølger ved Sorø Akademi; han har
komponeret en Opera (Carl II.s Flugt), Stabat Mater, Othello-Ouverturen,
Klaverkoncert m. m., og Th. Bernhard Sick (1827—93) Kaptejn i
Artilleriet og samtidig en begavet og frugtbar Komponist af Kammermusik.
En Musiker som Viggo Kalhauge (1840—1905) havde paa den anden Side
sin specielle Interesse som Organist og Komponist for den Vartovske
Menighed, ligesom Domorganist i Viborg Herman Amberg, Komponist af
Orgelpræludier og Adam Krygell (f. 1835, Komponist af instrumental
Koncertmusik og af Orgelværker, saaledes 24 Fugaer i alle Tonearter — kaldet
Moll og Dur) begge har Interesse ved deres kirkelige Gærning.

Fig. 330. Niels Ravnkilde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free