- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
1042

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EFTERSKRIFT

Forhaabentlig vil man ikke finde det urimeligt eller ubeskedent, at
Forfatterne ved Afslutningen af et saa stort Værk som det nærværende
et Øjeblik ønsker at træde personligt frem. Først og fremmest for at
takke de efter vore Forhold mange, der har omfattet Værket med
Interesse og Velvilje, dernæst for kortelig at berette Værkets Genesis — til
bedre Forstaaelse og Opfattelse af dets udvortes og indvortes Fremtræden.

Det er mange Aar siden, — saa mange, at det knap mere kan
tidfæstes—, at daværende Forlagsboghandler Gustav Philipsen foreslog anden
Dels Forfatter at skrive en større Musikhistorie, for hvilken vistnok Liibkes
Kunsthistorie i Omfang og Udstyr skulde være Forbilledet. Trods den
største Lyst havde jeg (W. B.) hverken Mod eller Evne til at gaa ind paa
Forslaget og afslog Tilbudet, der vel senere lejlighedsvis gentoges, men
uden at jeg turde tage derimod. — Da skete det, at Frøken Hortense
Panum i Efteraaret 1892 tilbød P. G. Philipsens Forlag Udgivelsen af en
musikhistorisk Katekismus. Dette var G. Philipsen klar over, at han ikke
vilde, men Tilbudet foranledigede ham til at genoptage Forhandlingerne
om en dansk Musikhistorie, og de resulterede nu i, at jeg gik ind paa at
skrive Værket, idet jeg foreslog det delt mellem Frk. Panum og mig.
Dette Forslag stemmede øjensynlig med Hr. Philipsens Tanke og vandt
Fik. Panums Bifald. Saaledes har dette Værk faaet sine to Forfattere.
— Delingen gav sig ret let og naturligt, idet Frk. Panum overtog den
„ældre’ Musik, og jeg den i videre Forstand „moderne" Musik (for
Operaens Vedkommende fra Gluck og Mozart, for Instrumentalmusikens fra
Ph. E. Bach og Haydn).

De Læsere, der har haft nogen Glæde og noget Udbytte af dette
Værk, skylder da Hr. Gustav Philipsen Tak derfor som dets primus motor.

Stoffets Natur bød, at Værkets Forfattere kom til at gaa ud fra
forskellige Synspunkter. Første Del, der fremfor alt behandler selve
Tonekunstens (derunder Tonearternes, Harmoniens, Toneskriftens og
Instrumenternes) Udvikling, fordrer en til en vis Grad videnskabelig og derfor
absolut objektiv Behandling, hvorimod anden Del, hvis Hovedopgave er
Tonemestrenes Historie, uvilkaarligt tvinger Forfatteren ind paa en æstetisk
Behandlingsmaade, eftersom det her falder naturligt ud fra Tonemesterens
Livsforhold at forklare mangt og meget af det Følelsesliv, der aabenbarer
sig i hans Musik. — Ved Værkets Anlæg har ingen af Forfatterne benyttet
noget bestemt Forbillede, men har selv dannet deres System og Inddeling,
for at finde naturlig og passende Plads til alle de Fænomener, som
Musikens Historie gennem Aarhundreder frembyder. Hvorvidt dette er lykkedes
os, maa Læseren bedømme: dog beder vi ikke ladet ude af Syne, at det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free