- Project Runeberg -  Illustreret norsk Litteraturhistorie. Siste Tidsrum 1890-1904 /
246

(1905) [MARC] Author: Carl Nærup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anna Munch - Mons Lie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246 Siste Tidsrum 1890—1904.

€r hendes Maal. Thi — det er ogsaa en af hendes
Grundtanker — den menneskelige Elskov, som dybere set bare er
forklædt Egoisme, skal forvandles til den uselviske Glæde, som samler
alle Mennesker i Broderfølelsens Harmoni:

Freude! schöner Götterfunken,
Tochter aus Elysium,
Wir betreten freudetrunken,
Himmlische, dein Heiligthum . . .

MONS LIE debuterede i 1894 med en liden Samling raskt
henkastede, fordringsløse Skizzer og Studier, betitlet „Streif". De
nærmest følgende Aar bragte „Remeni", „En Drømmers Bog", „En
Forbryders Bekjendelser", — aforistisk udformede
Stemnings-Fragmenter, Reflexioner, Indfald, Aandrigheder, sammensveiset til
et ubestemmeligt lyrisk Ego paa lignende Vis som hos Forbillederne i
„Sult" og „Trætte Mænd". Men der var noget irriterende vagt og
usikkert over de fleste af Digterens Betragtninger og Fantasier. Han
behagede sig i den kokette Aandrighedens Leg. Den bekvemme
Dagbogsform var i sin løse, uordnede Tilfældighed aabenbart farlig
for den unge Skribent. Maaske følte han ogsaa selv, at hans
gjærende, kaotiske Stemningsliv krævede en mere sluttet Form,
om det skulde fremtræde i et kunstnerisk afklaret Ydre. Det
uhaandgribeligste af alt, den rene Lyrik, udfolder sig jo friest i
Versets strenge Rytme. Hvad enten Mons Lie har tænkt saa eller
ikke, nok er det, han udgav et Bind lyrisk Poesi. Det blev den
umuligste Digtsamling, som er skrevet paa vort Sprog siden
Wergelands vildeste Ungdomsvers. Der findes i disse Digte neppe en
Linje, hvor der ikke er øvet oprørende Vold mod Sproget og
Tanken. Den hele Bog er en eneste uforklarlig Forvildelse og
Feiltagelse, — utrolig smagløs og komisk vanmægtig i sin blinde
Famlen efter de store Følelser.

Ganske anderledes naturlig faldt den dramatiske Form for
Mons Lies Talent. Vistnok er hans Tragedier noget helt for sig
selv. De har næsten ingen Sammenhæng med Tidens dramatiske
Kunst. I sin steile Trods, sin mørke Patos, sin vildt hastemte,
abstrakte Diktion minder de svagt om en anden ensom, forlængst
glemt Seer og Grubler: Christian Hviid Bredahl. Rigtignok har MONS
LIE intet af den danske Digters etiske Indignation. Den norske Poet

Mons Lie,

født paa

Kongsvingerl

5. Mai *

1864, -

næstældste

Son af l
Jonas Lie.

I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 14:31:49 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilnolih2/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free