- Project Runeberg -  Illustreret norsk literaturhistorie / Bind I /
472

(1896) [MARC] [MARC] Author: Henrik Jæger, Otto Anderssen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte tidsrum. 1750—1814. Rationalismens tidsalder - Johan Herman Wessel - Komiske fortællinger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Femte tidsrum 1750—1814.

stund, og hans indfald morede omgivelserne, de blev fortalt udover
byen og vedligeholdt hans ry som dens vittigste hoved. Enkelte
fortrinlige komiske Smaadigte, som han offentliggjorde, bidrog
yderligere til at holde dette ry i live. Noget betydeligere literært
arbeide følte han dog ikke kraft til at tåge fåt paa; men endelig
tog han sig en smule sammen og begyndte fra marts 1784
udgivelsen af det lille versificerede ugeblad «Votre Serviteur Otiosis».

I dette blad var det, han i sit sidste leveaar frembragte omtrent
hele rækken af sine komiske fortællinger. I disse rask nedrablede
anekdoter, hvis stof han har hentet fra forskjellige kanter, er der
ofte en friskhed, en oprindelighed, en originalitet i den metriske og
sproglige form, der er forfatteren af «Kierlighed uden Strømper»
fuldt værdig. Der findes, som enhver ved, mesterværker af
humoristisk fortællekunst iblandt dem, og det er meget oplysende, at en
sprogvirtuos som JENS BAGGESEN paa dette Omraade kun danner en
raffineret fortsættelse af, hvad WESSEL friskt og naivt havde begyndt.*
Ligeoverfor kilderne til sine komiske fortællinger tog WESSEL
det ikke saa nøie; han hørte til dem, der «tog sit, hvor han fandt
det», ikke blot det raa stof, men ogsaa pointer, vendinger, hvor
disse faldt i hans smag. I regelen var det anekdotsamlinger, som
han benyttede; men ved enkelte leiligheder bearbeidede han ogsaa
ældre komiske fortællinger. Saaledes har en forfatter — i det
pædagogiske tidsskrift «Vor Ungdom» — nylig paavist, at WESSEL’S.
berømte mesterværk «Gaffelen» er en bearbeidelse af et digt fra
begyndelsen af aarhundredet af den engelske digter MATTH-PRIOR
(f 1721). Desværre er WESSEL’S forhold til sine kilder endnu ikke
undersøgt saa omhyggelig, at man kan danne sig et klart overblik

* Et lidet, særdeles oplysende eksempel er forholdet mellem WESSEL’S vers
over den populære komiske skuespiller LONDEMANN og BAGGESEN’S linjer under
WESSEL’S portræt. Tanken er præcis den samme, men formen er mere ligetil hos.
WESSEL, mere kunstlet hos BAGGESEN :

«Man sukker, for han er ei meer,
man husker hvad han var, og leer.»
(WESSEL.)

«Graad smelted hen i Smil, naar Wessels Lune bødr
Og Glædens Smil forsvandt i Taarer ved hans Død.»

(BAGGESEN.)

Komiske
fortællinger.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:49:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilnolihi/1/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free