- Project Runeberg -  Illustreret norsk literaturhistorie / Bind II (2det halvbind) /
656

(1896) [MARC] [MARC] Author: Henrik Jæger, Otto Anderssen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

656 Femte tidsrum 1869—1890.

sætning gav allerede i det første aar forbindelsen en glans, som
ikke blegnede senere. Da IBSEN var færdig med «Brand», var
stipendierne hjemmefra opbrugte, og han gik der i Rom som «en
fattig djævel» -— hans eget udtryk til nærværende bogs forfatter.
Det var lige paa grænsen af sulten baade for ham og hans familje.
Og saa med én gang penge for det ene oplag efter det andet,
aner-kjendelse, berømmelse, en tryg og lys fremtid ovenpaa en halv
menneskealders kamp og modgang — det har uden tvivl været et
af de behageligste og lykkeligste afsnit i IBSEN’S liv. Selv rent
udvortes skal de nye forhold have givet sig tilkjende. Han havde
tidligere været temmelig skjødesløs med sit ydre menneske. Til
den romantiske periodes mange underligheder hørte jo ogsaa den
lære, at en ægte kunstner ikke skulde gaa klædt som andre
skikkelige mennesker. Blød hat, flagrende lokker, en rask fløjelsjakke,
hvis man havde raad, eller en fillet frakke, hvis man ikke havde
det — det var det traditionelle kunstnerkostume. IBSEN havde i
saa henseende været saa «kunstnerisk» som faa. Den dag i dag
kan man høre folk fortælle om, hvor fælt han gik klædt i Kristiania
i begyndelsen af sekstiaarene, og i førstningen af Romer-opholdet
var han den daarligst klædte af hele den skandinaviske kunstnerkoloni.
Men en tid efter «Brands» udgivelse viste han sig med én gang
forvandlet fra top til taa. Fin fløjelsjakke, skinnende hvid vest,
guldknappet stok — den elegante, velsoignerede herre fra top til
taa-Da han et par aar efter besøgte Kjøbenhavn, var alle mennesker
forbausede over hans ydre. Man havde tænkt sig «Brands»
forfatter som en lyrisk vildmand med flagrende lokker og rullende øine
— og saa stod man ansigt til ansigt med en høflig og
tilbageholden herre, der var den personificerede korrekthed fra top til taa.
Slig havde ikke kjøbenhavnerne tænkt sig en digterisk
verdens-stormer; de syntes nærmest, han lignede en grosserer, som PAUL
PRY (o: RICHARD KAUFMANN) naivt tilstaar i en brochure, han paa
det tidspunkt udgav om HENRIK IBSEN.

Men undergik der en forandring med digterens ydre
menneske, saa vedblev i alle fald det indre at være uforandret.
Allerede vaaren efter «Brands» fremkomst var han rustet til at
sende et nyt polemisk arbeide hjem. Han brød op fra Rom,
reiste til Neapel og derfra over til den lille vulkanske ø Ischia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilnolihi/3/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free