- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 6. Efterromantiken /
54

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den religiösa evolutionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

straussiska åkern beträffar, så växer på densamma visserligen mycket ogräs, men
ock vete. Till vetet räkna vi för det första det frimodiga nit för sanning, varom
såväl hans bok som enskilda underrättelser om mannen bära tillförlitligt
vittnesbörd. Låt vara, att detta nit är misslett, låt vara, att det till och med i sin
ensidighet gör skada; såsom nit för sanning förtjänar det dock att respekteras.»
Det blinda nitet är föraktligare. Och vidare innehåller Strauss’ bok flera goda
specialundersökningar.

Ignell.



Den s. k. Strauss-striden hade i varje fall det goda med sig, att
den gav de religiösa intressena nytt liv. Å ena sidan yttrade sig
detta i flera religionsprocesser i början av 1840-talet — mot Almquist,
Ignell, metodisten Scott, katoliken Nilsson m. fl. Men å den andra
också i en religiös litteratur av mera frisinnad innebörd. Bland dem,
som deltogo i striden, var ock Nils Ignell, som utgav »Strauss och
Ullmann, om det förgängliga och beståndande i christendomen. Med
företal af svensk prest» (1842). Boken innehåller en översättning
av Strauss’ egen skrift »Det förgängliga och beståndande i
christendomen» samt en översättning av en annan broschyr, »Snillets dyrkan»
av en bland Strauss’ förnämsta tyska motståndare Ullmann, och
meningen var således att opartiskt sätta den svenska läsekretsen in i
stridsfrågan; i företalet vände sig den anonyme svenske prästen mot
Strauss, och sade sig »ej kunna annat än såsom en sublimerad
hedendom förkasta det nya, som han i den kristna sanningens ställe
velat giva oss», men han ansåg dock, att boken borde giva oss en
väckelse att reformera kyrkan, att ej längre betrakta Gamla
testamentet såsom källa för kristlig moral, att ej tillmäta Nya testamentet
bokstavlig sanning o. s. v. I en recension i Frey ondgjordes Anjou
särskilt över den svenske prästens anonymitet. Han erkände, att denne
utmärkte sig genom lärdom och stilistisk färdighet, »men hans
religiösa övertygelse har stannat vid den kritiska, religiösa och
vetenskapliga halvhet, som tillhörer, ibland nyare tyskar, Schleiermacher m. fl.»

I två kort efteråt utgivna självständiga arbeten avkastade Ignell emellertid den
klandrade anonymiteten och framträdde med öppet visir. De voro Grunddragen
af den christliga sedeläran (1842—1846) samt Granskning af den evangelisk-luther-
ska trosbekännelsens förnämsta lärostycken (1843). Ignell — en bland den svenska
kyrkohistoriens mest sympatiska gestalter — var en fattig torparson, född 1806,
och först 1830 lyckades han efter flera umbäranden avlägga prästexamen. Högt
i graderna steg han aldrig. 1840 kom han till Stockholm som predikant vid ett
av stadens fattighus, befordrades väl 1844 till komminister i Katarina, men på
denna blygsamma plats stannade han till sin död 1864. Något snille var han visst
icke, men han var en ärans man, orädd, sanningsälskande, kunnig och allvarligt
religiös. Till sin teologiska åskådning var han en lärjunge till Schleiermacher,
även till Hegel, och under några årtionden blev han här i Sverige den teologiska
liberalismens främste man. Såsom sådan hade han ett icke ringa inflytande på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/6/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free