- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 6. Efterromantiken /
61

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den religiösa evolutionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

grundvalen för en kyrka, som vore i stånd att omfatta hela
mänskligheten, sedan det blivit uppenbart, att Jesu lära är ett uttryck av
det allmänna, i mänskligheten verkande gudomliga förnuftet».

Den tanke, som ligger bakom dessa slutord, kan ej gärna vara
någon annan, än att Nya testamentet bör bilda åtminstone
»grundvalen» för den nya tidens världsåskådning. Man kunde härav frestas
att tro, att Rydberg ville göra religionen beroende av en riktig
bibeltolkning, men i inledningen har han några yttranden, som torde
förklara, vad han menade med »grundvalen». Bibeln får för oss icke
vara en papperspåve, och han förnekade icke den rätt att reformera,
som det mänskliga fönuftet krävde, även om han för detta förnuft
ville hava ett annat forum än ett »prästmöte». Han låter i början
av boken en katolik kritisera protestanternas ståndpunkt och fråga:

»Är det icke en motsägelse, då I å ena sidan förneken kyrkomötenas
ofelbarhet, men å andra sidan förklaren för gudomliga, allena saliggörande sanningar
åtskilliga läror, t. ex. treenigheten, som varken bibeln omedelbart förkunnar eller
den äldsta kristna kyrkan kände, utan som just genom dessa kyrkomöten (och
ofta genom en ringa röstövervikt på desamma) blivit formulerade och påbjudna?
... Är denne eder oföränderlige och således i händelse av fel oförbätterlige
papperspåve (bibeln) att föredraga framför vår högsta kyrkliga myndighet, som är
en kedja av levande personer och för den skull icke alldeles utesluter möjligheten
av ett framåtskridande?»

Så fortsätter han: »Dessa frågor av katolikerna till protestanterna äro lika
många rättvisa förebråelser. Mer än en samvetsgrann protestant har gjort sig
själv samma spörsmål och besvarat dem med att — övergå till romerska kyrkan.
Av alla utvägar, som kunna väljas, är detta visserligen den sämsta. Det är att
övergå från ett ofullkomligare av högre slag till ett fullkomligare av lägre. Det
finnes en annan utväg, som ej är återgång och hopplöshet, utan framåtskridande
och räddning. Den består uti att motsäga motsägelsen, nedslå papperspåven och
i hans ställe upphöja den fria forskningen: att våga tro, även i det religiösa, såväl
som i det vetenskapliga, det politiska, det sociala, på frihetens välsignelse. Att i
vetenskapen tro på friheten är att tro på mänskliga förnuftet; att i det politiska
tro på friheten är att tro på en sedlig världsordning; att i det religiösa tro på
friheten är att tro på Gud.»

Warburgs Månadsskrift.



Genom sin höga idealism, sin vetenskapliga skärpa, sin tro på frihet och
framåtskridande blev Rydbergs bok den fana, kring vilken det unga släktet fylkade
sig. Och kort efteråt fortsatte han sitt religiösa skriftställen i några andra arbeten
av samma art. 1864 började en av hans vänner, Carl Simon Warburg, utgivandet
av Svensk månadsskrift, som visserligen blott uppnådde en enda årgång, men
troligen är den bäst redigerade tidskrift, som över huvud blivit utgiven i vårt
land; den innehåller flera spirituella uppsatser av Sturzen-Becker, andra av
Warburg själv samt framför allt av Rydberg. Emellertid avled Warburg redan 1865,
vid blott trettio års ålder, och i följd därav upphörde tidskriften — tyvärr, ty i annat
fall hade Rydberg nog här publicerat flera artiklar. De, som skrevos för
Månadsskriften, äro dock märkliga nog. I Bibelns lära om Kristus hade han kritiserat
den ortodoxa uppfattningen av Nya testamentet. Men enligt samma uppfattning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/6/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free