- Project Runeberg -  Indianlif i El Gran Chaco (Syd-Amerika) /
239

(1910) [MARC] Author: Erland Nordenskiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UR INDIANERNAS LIF

239

tunpa (bältaguden), som där spela den största rollen.
Aguara-tunpa har tembeta (se sid. 194). De ha mänskliga passioner,
och i synnerhet är räfgudens historia en skildring af
allahanda knep och brott. Bältaguden är något bättre och är
också förmer.

Vocapoy berättade mig, att han känt en gammal man,
som sett en Tunpa i bergen. Den var en handsbredd hög
och var välklädd. Vatten rann från dess kropp.

Fullt och fast trodde Batirayu på Anas och Aüatunpas
existens, på deras förbindelse med trollkarlarne och på dessas
makt. Att Aguararenta existerar, därom var han äfven
öfvertygad. Till sanningsenligheten af sagorna om Aguaratunpas
och Tatutunpas äfventyr och upplefvelser, som jag här nedan
skall återgifva, stod han skeptisk.

I dessa indianers religion existerar sålunda först och
främst en kärna af sanning, som de tro på. Därtill komma
de äfventyr och bragder, som de berätta vid lägerelden om
gudarna, som åtminstone de intelligentare, de tänkande bland
dem själfva uppfatta som sagor.

Det är dessa sagor, som jag här nedan skall återgifva.

Begreppet om någon stor, allsmäktig gud är främmande
för chané. Numera känna de likväl alla direkt eller indirekt
något om kristendomen, hvarför föreställningen om en stor
gud börjar att komma in. Vocapoy, som ej var kristen,
berättade mig sålunda en gång, att chané trodde på en stor
gud, Tunpa.

Batirayu sade sig ej tro på någon gud, såsom de kristne
beskrifva honom. Han förundrade sig öfver, att de kristne
förtryckte de fattiga och begingo så mycken dålighet, då
de lärde att de brottsliga straffades med helvetet. »Hur
kan man veta, hur det ser ut i himmelen, då icke någon,
som varit där, kommit tillbaka till jorden», sade Batirayu.

»Och så säga de, att vi skola få vingar», sade han och
och skrattade hånfullt.

Enligt missionärerna tro chiriguano på ett högsta väsen1),

x) Jämför Domenico del Campana 1. c. sid. 39.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:56:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indianlif/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free