- Project Runeberg -  Indien väntar /
79

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Indisk dikotomi eller Tudelningens lagbundenhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bar ansvaret för att Calcutta år 1830 inte bara var ett intellektuellt
centrum utan ett intellektuellt centrum där de unga bengalerna
befann sig på de allra mest framskjutna intellektuella och politiska
positionerna.

— Den 10 december år 1830 samlades tvåhundra liberaler och unga
intellektuella till möte i Calcutta. De hyllade Julirevolutionen i Paris.
De samlades kring trikoloren. Det var Derozio som inspirerat dem.
Han var aderton år när han började som lärare i Hindu College år
1826. En lysande begåvning och en magnetisk personlighet. Han var
eurasier och indisk patriot. Han hade uppfostrats i Calcutta av en
landsflyktig skotsk fritänkare och republikan. Han uppmuntrade sina
elever att ställa allt under debatt. Man diskuterade fri vilja eller
determinism; Guds existens; kvinnors rätt till utbildning; religionen
som prästalist; den franska revolutionen; Greklands frihetskamp och
plikten att söka sanningen och följa sitt samvete.

— Han undervisade, han skrev, han diskuterade. Han var en tidig
indisk intellektuell; en av nytt slag och de äldre och ortodoxa
bengaliska faderna förfärades över det förfall han spred kring sig. Ingenting
var heligt för Derozios lärjungar annat än sanningen. Man läste
Voltaire, Bacon, Locke, Hume, Bentham och Thomas Paine. Men de
ansvariga förfasade sig över ryktet att ungdomarna bröt mot alla
heliga föreskrifter genom att dricka vin och äta biffstek. Det
berättades om en förfärad fader som tagit sin son till gudinnan Kalis tempel.
Men sonen hade inte fallit ned och tillbett gudinnan. Han hade bara
sagt: "Good morning, madam." Derozios elever hade blivit — sade
man — ateistiska bestar. Nå, diskussionsklubbarna stängdes.
Tidskrifterna förbjöds. Derozio avskedades och dog strax därefter i kolera
tjugotre år gammal men det Unga Bengalen han skapat levde vidare.
Man kan säga att Derozios ande fortfarande verkar i Calcutta. Det var
i Calcutta och på bengaliskt språk som den i England och Amerika
och i hela den anständiga världen fördömde och hatade Thomas
Paine publicerades. År 1832 gavs Förnuftets tidevarv ut i Calcutta.

— Den första svenska upplagan kunde komma först trettiotre år
senare, sade jag.

— Ja, sade Santosh, även om reaktionen blev svår och även om den
periodvis tycktes ta överhanden så har det intellektuella Calcutta dock
alltsedan 1830-talet präglats av att där också funnits en rebellisk och
rationalistisk intellektuell tradition av sanningssökande. Och om du
ursäktar att jag säger det så är det nog ganska typiskt att Thomas
Paine kom ut på svenska trettiotre år efter det att han publicerats i
Bengalen. Förhållandet är nog inte stort annorlunda i dag.
Helsingfors, Stockholm, Oslo och Köpenhamn i all ära, de är trevliga städer,

79

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free