- Project Runeberg -  Indien väntar /
85

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Indisk dikotomi eller Tudelningens lagbundenhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mindre de nödvändiga lösningarna. Också naxaliterna har nöjt sig
med att bara negera det förflutna.

— Först nu, efter 1974, 1975 och de svåra nederlagen har man
börjat diskutera. Först nu börjar vi på allvar ta upp den kulturella
renässansens och det nationella befrielsekrigets frågeställningar från
förra århundradet. I många frågor — sådana som till exempel kampen
mot hemgiften och för kvinnans rätt till utbildning och änkors rätt att
ingå äktenskap — visar det sig då att de kommunistiska rörelserna
detta århundrade har befunnit sig bakom adertonhundratalets
reformvänner. Veereslingam Panthulu skälldes för kommunist av
reaktionära och feodala krafter och kommunisterna förstod inte att det var
en utmaning mot dem. Det är först nu med den revolutionära
kulturrörelsen som vi börjar förena de olika uppgifterna.

— Se till det verkliga skeendet, sade Kumar. Marvarerna stödde
det som kallas upplysning. Men marvarerna är ju inte bara folk från
Marwar i allmänhet, de är verkliga baniyas, affärsmän,
penningutlånare och handlande. De är afTärsmannakaster och du kan möta
mar-varer som penningutlånare inte bara över hela Indien utan över hela
Ostafrika och Sydostasien. Det är med marvarerna som med Europas
judar, kastfunktionen är procentarens och affärsmannens även om de
enskilda individerna gått andra vägar. Nå de stödde i allmänhet
upplysningen och den västerländska bildningen. Sådana som
Birla-familjen vilken behärskar en stor del av den indiska ekonomin har
visat stort intresse för denna bildning. Men vilken är deras
bildningsideologi? Den 14 augusti 1947 när Indien blev självständigt fick alla
anställda enligt ett inre protokoll inom företaget en speciell
"slipstilldelning" så att de skulle kunna klä sig anständigt och bildat — och
europeiskt — till högtidligheten. Det var inte bildning i allmänhet; det
var compradorbildning!

— Vi hade ingen Mao på tjugotalet och trettiotalet, sade Suraj. Det
fanns i Indien ingen kommunistledare eller bonderevolutionär som
förmådde göra en analys som den Mao gjorde av bonderörelsen i
Hunan där han förenade de kulturellt/samhälleliga kraven med de
sociala och visade vilka krafter som skulle kunna befria Kina. Hittills
har ingen heller förmått göra en liknande sammanfattning av det
historiskt givna och det historiskt nödvändiga i Indien. Vi har nöjt oss
med att sprida Maos tänkande och Maos analys av Hunan och det
kan ju vara bra för det finns likheter mellan Kina och Indien. Dock är
olikheterna såpass stora att man inte kan begagna Maos beskrivning
av Hunan som en karta över Andhra Pradesh eller Bihar.

— Mao förmådde tala både om kvinnor och om politik. Men en
sådan som Dange förmådde* det aldrig. Han kunde tala om arbetar-

85

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free