- Project Runeberg -  Indien väntar /
103

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Resa i gamla statens land I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fa-hsien som reste här i början på fyrahundratalet nämner visserligen
orten, Na-lo, och påpekar att Buddhas lärjunge Sariputta föddes där
men ännu på hans tid är det i Patna de kloster befinner sig dit de lärda
söker sig. När kejsar Kumana Gupta år 427 låter grunda klostret vid
Nalanda befinner sig Indien i början av sin övergång till feodalism och
den nya reformerade hinduismen har börjat tränga tillbaka
buddhis-men. Universitetet i Nalanda blir snabbt världsberömt — i den kända
och upplysta världen — och utvecklas till ett ledande buddhistiskt
centrum samtidigt som buddhismen är på retur och samhället
omvandlas runt klosterinhägnaden. Nalanda levde vidare även när den
segrande hinduismen själv besegrats av de muslimska erövrarna år
1197. När de erövrat Bihar — men innan de ännu haft möjlighet att
upprätta sultanatets i Delhi administration över hela området — reser
den tibetanske munken Dharmasvamin (Chag lo-Tsa-ba
Chos-rje-dpal) genom norra Indien. Han studerar ett år i Nalanda och beger
sig sedan hem mot Tibet i april år 1234. Då var Nalanda visserligen
bränt och plundrat men som klostret byggts med tegel var det
fortfarande beboeligt och sjuttio munkar studerade där under ledning av
den nittioårige Mahapandita Rahulasribhadra. Dock, som
Dharmasvamin sorgset antecknar:

— I allmänhet kan sägas att i Indien är icke-buddhisterna
många, sravaker (jainistiska lekmän) få och de som följer
ma-hayana än färre.

Med de orden försvinner Nalanda ur historien och för hinduerna blir
ruinfälten rester av staden Kundalipura där fadern till Krishnas
hustru Rukmini regerat. När dr Francis Buchanan — den outtröttlige
resenären — besökte Nalanda kring år 1810 fann han där ett tempel
till gudinnan Kapatesvari. Där dyrkades en skulptur föreställande

en fet man .

Nu är också det templet borta och av dess tradition återstår blott den
lilla byn Kapatyas namn. Men med utgrävningarna har det
buddhis-tiska Nalanda återuppstått som pilgrimsmål och turistort.

Vi sitter skyddade för regnet och ser på de förbihastande turisterna
och de nyfiket värdiga pilgrimerna som andaktsfullt går runt det
gamla templet. Gun säger:

— Var tid söker sig sin historia ur det förflutna.

— Dock finns alltid en verklig bas också för den högsta lärdom och
den djupaste religiositet, säger jag.

— Några måste ju arbeta i sitt anletes svett om tiotusen lärda

103

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free