- Project Runeberg -  Indien väntar /
111

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Resa i gamla statens land I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handlingar goda eller onda. Det finns icke något sådant som
denna värld eller nästa. Det finns varken fader eller moder ej
heller varelser som uppstår dem förutan. Det finns i världen
varken eremiter eller brahmaner vilka har nått den högsta
höjden, som går i fulländning och som efter att själva ha förstått och
insett både denna värld och nästa delger sin visdom åt andra.

Människan byggs upp av de fyra elementen. När hon dör
återgår jorden till jord, vatten till vatten, värme till elden, anden
till luften och hennes sinnen förtonar i rymden. De fyra bärarna
med den på båren som femte, bär bort den döda kroppen. På
vägen till brännplatsen yttrar de lovord men där bleks benen och
gåvorna blir till aska. Det är dårarnas lära, denna om offer. Det
är tom lögn och tomt prat när någon säger att de har värde.
Dårar och visa lika, när kroppen upplöses skärs de av, förintas
och efter döden är de icke till.

Det är en tid av stora diskussioner. Allt står under debatt. Allt är
ifrågasatt. Andarna är fria och Sanjaya Belatthiputta svarar:

Om du frågar mig om det finns en värld efter detta skulle jag säga
att den fanns om jag trodde så. Men så säger jag inte. Och jag
tror varken att det är si eller att det är så. Och jag tror inte det är
på annat sätt. Och jag förnekar det inte. Och jag säger heller icke
att det varken är eller icke är en värld efter detta. Och om du
frågar mig huruvida varelser uppstår av tillfälligheter eller om
gärningar goda eller onda har någon frukt eller verkan eller om
en människa som når sanningen fortsätter eller icke efter döden
— till var och en av dessa frågor ger jag samma svar.

Det var i denna tid och denna intellektuella miljö Siddharta Gotama
blev Buddha. Och viktigare än alla hans doktriner var den
organisation han skapade. Där spelade hans friborenhet sin stora roll.

Allt hade brutit samman. Det fanns för människan ingen tillflykt.
Då upprättade Siddharta Gotama runt sig sin sangha. Från sanskrit
samhan; förena. Vi möter detta i dag i den kämpande bonderörelsen.
Revolutionärerna bygger sin ryot-kuli-sangham och det är samma
förbund som Siddhartas och återgår på samma folkliga
stamgemenskap. Under fyrtiofem år ledde han sin kyrka och denna kyrka
byggdes som en tillflykt. Ur världens elände in i en trygg illusion. Den
krossade ättgemenskapen återuppstod som samfund i betydelsen
kyrka. Munkarnas frihet blev de fribornas inom ätten. Inom den växande
buddhismen rådde demokrati; församlingen rådslog och beslutade
som ätten. De var egendomslösa som ättens individer. De försörjdes

111

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free