- Project Runeberg -  Indien väntar /
182

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Resa i gamla statens land II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

detta pipalträd mirakulöst nog var mångtusenårigt eller att en
italiensk privatlärd med kol 14-metoden räknat ut trädets ålder på två
monsuner när till 2687 år. Legenderna om Veronika var uppbyggliga.
Men de var legender och de tre bevarade svettedukarna var symboler.
Den verkliga Veronika-svetteduksbilden skapades av Diirer. Men i
den judiskt-kristna traditionen kan man inte låta symbolerna vara
symboler med motsättningar och orimligheter; de måste bevisas och
förklaras sanna. Fram med Kristi svepning och allsköns
vetenskapsmän som belägger miraklets äkthet. Som om en gudason visade sig
äkta och trovärdig med ett enkelt mörkrumsexperiment mitt i det
centrala mysteriet. Det är den plattaste vulgärmaterialism. (På ett
icke-religiöst plan är motsvarigheten de försök som gjorts att förklara
Marx’ Kapitalet med att han led av hemorrojder.)

För buddhisten är frågan om pipalträdets verkliga ålder och frågan
om hur de olika t^ädgenerationerna är genetiskt beroende av varandra
inte bara ovidkommande utan i förhållande till tron totalt likgiltiga.
Berättelserna om hur konung Sasanka lät rycka upp det men konung
Purnavaram återlivade trädet är uppbyggliga legender.

Att en Siddharta av oxens totem i Sakyastammen här mediterade
över tiden och tillvaron och nådde fram till en insikt vid en tidpunkt
som kan ha varit år 528 före vår tideräkning och att han sedan
predikade utifrån sin insikt och att runt honom organiserades ett
munkväsende som en fristad undan världen kan betraktas som en
trolig historisk berättelse; vi kan tala om denne Siddharta och hans
uppträdande och ord på det sätt vilket vi talar om personer som vi vet
(tror oss veta) har existerat. Han fanns en gång. Men för buddhisten
är också detta ovidkommande och rätt likgiltigt även om han antar att
denne Siddharta betett sig på detta sätt.

Även som utvecklad religion med gudar och demoner och himlar
och helveten präglas en buddhism av insikten att blott
föränderligheten förblir. Vågorna kan inte skiljas från havet men människan ser våg
efter våg som enskilda vågor; också individer visar sig som levande
varelser av bestämda skäl och den fakunnige och insiktslöse ser dem
som en person efter en person. Företeelsernas värld har ingen verklig
existens; för den okunnige framträder tingen såsom verkliga — når
han kunskap upplöses orsakskedjan och skenbilderna förflyktigas.
Sålänge de olika buddhismerna håller någon kontakt bakåt i sin egen
tradition förblir frågan om det heliga bodhi-trädets verkliga ålder en
skenfråga; den kan inte vara annat än likgiltig sålänge den
buddhis-men ännu har någon förbindelse bakåt till Siddharta Gotamas
tänkande.

I denna buddhismens likgiltighet för frågor som enormt upphetsat

182

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free