- Project Runeberg -  Indien väntar /
191

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Resa i gamla statens land II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dygden är meningslös. Jag förlorar mitt spel i detta liv just som
en tärningsspelare med otur .. .Jag ser ingen dörr till himmelen.

När konung Angati hört slaven Bijaka sade han:

Det finns ingen dörr till himmelen. Det är bara att invänta ödet.
Om din lott är lycka eller elände beror blott på ödet ...

Nu vände sig konungen till Kassapas falska lära och lämnade vägen
trots att hans dotter sökte beveka honom och folket knorrade. Men
den tidens bodhisattva insåg att blott han kunde avvända konungen
från den falska vägen. Det gjorde han också i en hård munhuggning
där han krossade konungens argument och beskrev helvetets kval för
honom och bringade honom tillbaka till dygden och vägen. Och —
som Mästaren sade till lärjungarna — nu i detta liv har Bijaka blivit
Mogallana ... en av de två främsta lärjungarna.

Det behövdes hårda och starka ord och en bodhisattvas hela
auktoritet för att slå ned sekteristernas kätterska föreställningar om
jämlikheten mellan människor och om att ingen är värd ära och ingen har
att ge ära. Ty det slaveri som var syndastraff för ondska i någon
föregående existens födde också upproriskhet och fritänkeri. Slaven
Bijaka talade med alla slavars erfarenhet när han sade att dygden är
meningslös för slaven; han har förlorat sitt liv. Mot honom och hans
likar stod såväl gudomligheten och religionerna som staten och dess
lagar.

Den lag som gällde i Mauryariket när Megasthenes rapporterade
om att det inte skulle finnas slavar, ett rike om vilket Klaudios
Ailianos meddelar att det varken kände lån eller säkerhet fastslog
enligt bestämmelserna i Dasa-kalpa — regler om slavar — i Arthashastra:

En mleccha (icke-arier) må sälja eller pantsätta sina barn. Men
en arier kan icke göras till slav. Det är dock tillåtligt att pantsätta
en arier för att rädda familjen från fängelse eller rädda arier i
fara. I sådana fall måste de anhöriga när de erhållit lösesumman
återköpa barnets eller den anhöriges frihet som hjälpt familjen.
Den person som sätter sig själv i pant förblir slav för evigt om han
söker rymma. Den som satts i pant av annan blir slav för evigt om
han flyr tvenne gånger ...

Det var också fastslaget att:

En slav eller pantsatt person må icke väcka talan inför domstol
... På konungens fält vilka plöjas av flera plogar skall sådden
utföras av slavar, tjänare och sådana som dömts till straffarbete

191

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free