- Project Runeberg -  Indien väntar /
254

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XXII. Samtal i Bihar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— Det finns vissa västerländska ekonomer som hävdar att våra
svårigheter beror på att vi har en mjuk stat. Några bland dessa som
talar om nödvändigheten av stark stat i allmänhet kallar sig radikala
eller till och med marxister. Det är sant att en sådan regering, en
sådan stark stat, en fascism för att tala tydligt, ger en kort tid av
utveckling. Fascismen utvecklar infrastrukturen. Man brukar ju säga
om Mussolini eller Indira att tågen går i tid. Men all erfarenhet visar
att fascismen icke förmår ge en vidare utveckling ty den vilar på
tillbakasträvande klasser. Indira har sitt stöd hos de feodala eliterna,
de halvfeodala krafterna på landsbygden, storfinansen och den
etablerade byråkratien. Det är möjligt att hon kan åstadkomma den starka
stat som sådana västerländska ekonomer drömmer om. Tågen går i
tid. Men det blir ingen utveckling. Vad som nu sker här på
landsbygden i Bihar ger däremot kanske en möjlighet till utveckling.

— Du är väl medveten om att Prasad är mycket omstridd, säger
Anand. Det är många officiella marxister inom olika läger som far hög
ansiktsfärg när de hör hans namn.

— När man diskuterar kastfrågor i Bihar far man inte glömma
historien, säger en av studenterna när vi dricker te tillsammans
efteråt. Politiken här i Bihar började som kastorganisation. Efter 1857 gick
alla feodala krafter över till britterna. De fann dem oövervinneliga.
Britterna gjorde Calcutta till centrum. Bihar fanns inte ens. Här var
bara avlägsen landsbygd. Då blev motsättningarna formulerade som
motsättningar till bengaler. På 1880-talet började studenterna ställa
anti-imperialistiska krav men gjorde det som kastfordringar.

— Britterna skärpte kastmotsättningarna för att framställa sig som
en tredje, medlande, part.

— Ar 1912 organiserade kayasthakasten sig politiskt. Den är
högkast och tvefödd. De skapade Kayastha Samachar och begärde ett
självständigt Bihar. Bhumiarer och rajputer och brahminer följde
deras exempel. De ville ha säkrade arbeten åt de söner som nu börjat
utbildas. Alltså ett självständigt Bihar och ut med bengalerna!

— De hade inte en tanke på de biharer som arbetade i
juteindustrien i Calcutta eller på teplantagerna i norra Bengalen eller på deras
egna falt.

— Först efter självständigheten organiserade lågkasterna sig i sina
egna organisationer mot högkasterna.

— Kastmotsättningarna under britternas tid och
kastmotsättningarna nu visar alltså likheter men är samtidigt av helt olika karaktär.
Och det är först efter 1967 som man kan tala om en verkligt inhemsk
elit i Bihar. Det var det året då yadaver blev den största kastgruppen i
Bihars lagstiftande församling.

254

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free