- Project Runeberg -  Industritidningen Norden / Femtiosjunde årgången, 1929 /
82

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

62

INDUSTRI TIDNINGEN NORDEN 82

K. lantbruksakademins förhandlingar. -—• 1921
»Inhemska fiberväxter», K. lantbruksakademins
förhandlingar. »Krusigheten hos fin fårull», K.
lantbruksakademins förhandlingar.

Professor Sellergren var som lärare synnerligen
omtyckt på grund av sitt humana och om intresse för
eleverna vittnande sätt, och hans humoristiska och
originella framställningssätt kunde ej undgå att veika
tilltalande. Han var även årligen de avgående elevernas
ciceron vid deras studiebesök vid olika industriella
anläggningar och visade sig under dessa vara en angenäm

sällskapsmänniska med ett levande intresse för sitt fack.
När Sellergren 1923 lämnade det aktiva arbetet vid
högskolan kunde han se tillbaka på nära 25 års arbete
i dess tjänst. Han fick tyvärr ej länge njuta av sitt
otium. Tilltagande sjuklighet bidrog även till att
fördystra hans ålderdom. Nu då han lämnat detta livets
brusande ström kunna vi endast med saknad konstatera
förlusten av en sällsynt god och försynt människa som
villigt ställde sina insikter till andras tjänst.

V. H. B.

Kodacolor.

Eastman Kodaks nya färgfilm.

Av docenten John Hertzberg.

(Sammandrag av förf:s föredrag i Svenska uppfinnnreföreningen den 22 febr. —
Inledningsvis gav föredragshållaren en sammanfattande redogörelse för de principer, enligt
vilka man sökt lösa färgkinematografins problem, och klargjorde medelst några av ho.
nom konstruerade optiska apparater och ett antal ljusbilder principerna för additiv och
subtraktiv färgblandning samt beskrev i korthet de olika förslag, som framkommit för
att på denna basis lösa nämnda problem, varvid han något utförligare uppehöll sig vid
de förslag, som utarbetats till praktiskt brukbara metoder.)

Sedan mer än 25 år tillbaka har man arbetat på
lösningen av färgkinematografins problem och en
långrad olika förslag till lösning av detta svåra problem ha
sett dagen.

De utan jämförelse vackraste resultaten har man nått
medelst de på den additiva trefärgprincipen baserade
förfarandena, men på grund av de stora tekniska
svårigheter, som äro förbundna med såväl upptagningen som
projektionen, ha dessa förfaranden fått en mycket
begränsad praktisk användning. Bland praktiskt
tillämpade .metoder, som bygga på denna principjljaå nämnas
det av Gaumont utarbetade kronokroniförfarandet,
vilket kan ge utomordentligt vackra resultateoeh som —
särskilt i Frankrike — fått en relativt stor "praktisk
till-lämpning.

För att kringgå de tekniska svårigheter, som vidlåda
trefärgmetoderna, har man tillgripit metoder, som äro
baserade på den s. k. tvåfärgsprincipen. Ehuru medelst
två färger en trogen reproduktion av naturens olika
färgtoner icke är möjlig, kan man dock med endast två
komponenter erhålla en tämligen rik färgskala och så
gott som alla de färgfilmförfaranden, som fått någon
mera vidsträckt praktisk användning, äro baserade på
den additiva eller subtraktiva tvåfärgsprincipen. Bland
hithörande metoder kan nämnas den på additiv
två-färgssyntes baserade av Smith och Urban utarbetade
ki-nemakolormetoden och de på subtraktiv färgsyntes
grundade teknikolor- och Capstaff-förfarandena, samtliga
vid olika tillfällen även förevisade i Stockholm.

De resultat tvåfärgmetoderna ge tillfredställa
emellertid icke ett kritiskt öga och kunna endast betraktas
såsom surrogat för en verklig lösning av färgfilmens
problem.

Helt nyligen har i dagspressen meddelats, att
färgfilmens problem äntligen vore löst genom en av Eastman
Kodak-bolaget utarbetad och exploaterad metod, som
fått namnet kodacolor.

*



K odaoolorför farandet är ett additivt trefärgsforfa-

lande, men bygger på en helt och hållet ny av Berthon
i Paris angiven princip. Det är i sin ursprungliga
form utarbetat av uppfinnaren under samarbete med
Keller-Doriam.

Såsom upptagningsmaterial använde dessa en
cellu-loidfilm, vars ena sida var försedd med en struktur, som
utgjordes av mikroskopiska tätt invid varandra
placerade halvsfäriska positiva linser. På filmens andra sida
var gjutet ett pankromatiskt bromsilvergelatinskikt.
Omedelbart framför upptagningsobjektivet var anbragt
ett färgfilter med tre färgfält, ett rött, ett grönt och ett
blåvioletti. Vid upptagningen var filmens med
linsstruktur försedda sida vänd mot upptagningsobjektivet, vilket
senare projicierade en bild av föremålet på filmen,
viar-vid samtidigt varje liten i filmytan befintlig lins
avbildade objektivets öppning jämte det framför detsamma

anbragta trefärgade filtret. Såsom av detta framgår
utgjordes själva filmen av en mängd tätt invid varandra
placerade mikroskopiska kameror och bildelementen
kommo sålunda att bestå av mikroskopiska
avbildningar av objektivöppningen. Om en på en dylik film
upptagen bild framkallades positivt och projicierades på en
vit skärm medelst en projektionsapparat, vars objektiv
var försett med ett med upptagningsfiltret identiskt
färgfilter, erhölls på skärmen en bild, som återgav
föremålets färger. Förklaringen till detta skall nedan
närmare utvecklas.

Fig. 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:02:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indunord/1929/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free