- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
87

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

talar en bestämd läroform. Där duger det icke att genom
allehanda slutledningar framkalla en mening, som strider
mot de klara orden. Låtom oss härvid bruka det ovan
antydda exemplet: Om Skriften på de ställen, där hon lärer
om dopet, sade t. ex. så här: "Döpas skola de, som äro
komna till mogen ålder, så att de kunna fullt medvetet fatta
ordet och bekänna sin tro" — då vore det ju för var och
en, som hade ett enfaldigt öga, uppenbart, att barndopet
vore falskt, även 0111 kyrkan övat det i många hundra år
samt hade många hundra teologer, som försvarade det. Nu
åter lärer Skriften ingenstädes något om deras ålder, som
böra döpas, utan säger blott: Den där tror och bliver döpt
o. s. v. Och sade hon någonstädes rent ut, att endast de
uppväxta kunde tro, då vore saken lika klar, men nu ser
jag i stället, huru i Gamla testamentet "inseglet till trons
rättfärdighet" skall givas åtta dagar gamla barn, huru små
barn av Herren framställas såsom exempel för var och
en, som vill ingå i Guds rike, såsom de största i
himmelriket; nu vet jag ock, att Kristi rike är ett trons rike, och
då sluter jag med full rätt, att barnen kunna hava tron,
samt att deras dop är ett rätt och skriftenligt dop. Men
när Skriften säger: Kain dödade Abel — då är det slut
med all möjlighet att genom slutsatser, eller på vad väg
det vara må, söka göra det till Skriftens lära, att det var
Kain, som blev dödad av Abel. Nej, då rusade man tvärt
emot Skriften, och dåligt skulle man hjälpa sig därmed,
att man toge sin tillflykt till den sanningen, att väl något
kan vara Skriftens lära, fastän det icke står särskilt sagt.
Men sammalunda förhåller det sig här. Så snart det gäller
försoningens betydelse, då talar Skriften överallt och utan
ett enda undantag på ett och samma sätt och det klart och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free