- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
91

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

der säger: "Behövde Gud icke försonas, utan var hans
kärlek i detta avseende oföränderlig, så behövde människan
också blott övertygas om, att Gud älskade henne" — då
talar han i vädret. Skriften vet ingenstädes om, att någon
förändring i Guds kärlek inträdde vare sig i vårt fall eller
vid Kristi död, men nog är hon lika bestämd ändå i läran
om försoningens nödvändighet.

Men på det vi måtte förstå saken bättre, må vi väl stanna
och på allvar tänka efter, om verkligen en större grad av
kärlek är möjlig än den, att Gud utgiver sin enfödde Son.
Men med den kärleken har han ju älskat Kain så väl som
jungfru Maria, Judas såväl som Johannes, Demas såväl
som Paulus. Och var bliver då den där åtskillnaden i Guds
kärlek, vilken skulle bero på fallet eller på Kristi försoning
eller på vår omvändelse eller på vår trohet? Nej, väl veta
vi, att Guds kärlek kan i olika mått bliva utgjuten i vårt
hjärta, men i Guds hjärta är det intet olika mått emot den
ene eller den andre. Welinder säger väl, att Johannes hade
första rummet i Herrens hjärta, men var står det skrivet?
Att Johannes aldrig i sitt evangelium nämner sig själv vid
namn utan kallar sig "den lärjungen, som Jesus älskade"
— om detta vore sagt i någon motsats mot de övriga
lärjungarna, så skulle därmed vara sagt, att Herren icke
älskade de andra. Ty det står ju ej, att Johannes var den
lärjunge, som Jesus älskade mest, utan: "som Jesus
älskadeMen motsatsen till "att älska mest" det är att
"älska mindre", men motsatsen till "att älska" det är "att
icke älska". Vad mening nu Johannes må hava haft med
det där uttrycket, det blir en annan sak, men att han, som
var för ödmjuk för att sätta dit sitt namn, därmed skulle
upprepade gånger hava velat låta världen veta, att det var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free