Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ställer försoningen såsom beroende av Guds kränkta
rättfärdighets krav på upprättelse? Nej, det finnes icke ett
enda. Och finnes det icke i Skriften, så hjälper det icke,
att det finnes hos många kyrkolärare. Vi äro tusenden, som
tacka Gud för allt det rika ljus, han givit oss genom många
sina utkorade redskap, men hava de något i denna del
spekulerat, beträffande vilket de icke kunna peka på en rad
i Skriften och säga: "Här står det", då säga vi: "Gud
vare lov, att han sänt eder, men icke ens eder våga vi följa
utöver Skriftens ord". Och därpå skall Guds rike intet
lida.
Men i vad mening ett Guds rättfärdighets krav kan
genom Kristi död sägas vara tillfredsställt, det är i predikan
framställt, så nämligen att genom detta Kristi verk oss
gavs den rättfärdighet, vilken, just till följd därav att Gud
är rättfärdig, var ett nödvändigt villkor för vår salighet.
Vi hänvisa läsaren tillbaka till sid. 79. Lätteligen skall
dock var och en inse, att detta är något helt annat än
läran om Guds rättfärdighets krav på upprättelse för den
kränkning, han lidit genom vår synd. Sådan upprättelse
varken behövde eller sökte han; nej, den upprättelse, han
sökte, var upprättelse för det fallna barnet genom
utplånandet av den synd, som skillde det från honom.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>