- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
110

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io88 I ingen annan är frälsning

sinne i onda gärningar, har Gud dock nu försonat i Kristi
kötts kropp genom döden. Hör: Eder, som voren fiender,
har Gud försonat genom Kristus, icke: Sig själv har han
blidkat. Nej, här har Skriften blott ett sätt att tala.

Men står det då icke någonstädes, att Kristus har
tillfredsställt genom sitt blod både det i himmelen och det på
jorden är? Svar: i Kol. i: 19, 20 står efter riktig
översättning: Det behagade (Fadern), att i honom (Kristus)
skulle hela fullheten bo, och att han (Fadern) genom
honom (Kristus) skulle försona allting med sig — havande
stiftat frid genom blodet på hans kors — genom honom
vare sig det, som är på jorden, eller det som är i himlarna.
Först märka vi här samma talesätt som överallt
annorstädes : Det är Gud, som försonar genom Sonen. Men vad är
det, som han försonar ? Jo, säger man: icke blott det, som
är på jorden, utan ock det, som är i himlarna, d. v. s. sig
själv. Alltså: när Paulus ville säga: Gud försonade sig
själv, sade han: Gud försonade det, som är i himlarna. Är
där någon människa, som verkligen kan tro, att Paulus
här har kallat Gud icke: Honom som är i himlarna, utan:
Det som är i himlarna? Tänk efter! Gud skall nu i Pauli
språk heta: Det som är i himlarna! Nej, den enklaste
eftertanke skall genast säga: det är omöjligt. Också torde väl
intet dylikt exempel kunna uppvisas om icke i vår
psalmbok och dylika böcker, där uttrycket himlen brukas om
Gud. Men, har man sagt mig, "det som är i himlarna"
betecknar Guds egenskaper, men varav vet man det? Och
står det verkligen: Det som är i Gud? Nej, utan: det som
är i himlarna — och för såvitt Paulus icke med
"himlarna" menat Gud, så kan icke heller "det som är i
himlarna" bliva lika med "det som är i Gud", d. v. s. Guds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free