- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
111

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

egenskaper. Men, säger man, huru skall jag förstå
meningen med de orden: Det som är i himlarna? Och vi svara
åter: Förstår du dem icke, så har du dock ingen rätt att
för ditt förstånds skull sätta dit något, som icke står där.
Och för den fråga, som här är å färde, är det nog att veta,
att "det som är i himlarna" icke kan vara Gud. Icke heller
har den bibeltolkande vetenskapen, så vitt jag vet, någonsin
fattat meningen så. Paulus brukar precis samma uttryck i
Ef. i: 10, där han talar om, att "allt skulle sammanfattas

1 Kristus, både det som är i himlarna och det som är på
jorden", där väl ingen ändå skall drista komma fram med
den förklaringen, att Paulus med "det som är i himlarna"
menar Gud. Men vad med "det som är i himlarna" sedan
menas, det blir en annan fråga. Jag är fullt viss om
riktigheten av den vanliga vetenskapliga tolkningen, som ock
framställes i Melins bibelverk. Och jag anför så mycket
hellre Melins tolkning, som den ingalunda har sin grund
däri, att Melin är rädd för läran om Guds blidkande. Han
säger över Kol. i: 20: "Den himmelska såväl som den
jordiska världen, änglars som människors värld, vilka båda
Gud har genom försoningen i Kristus med sig återförenat
såsom ett osöndrat helt, i det friden eller harmonien
mellan dessa båda världar var genom synden bruten, men nu
vart genom världs försonaren återställd, jfr Ef. 1: 10."

Men står det då verkligen ingenstädes i Skriften något
om Guds blidkande? Welinder säger ju, att han "vid
närmare undersökning" härom verkligen funnit bibelställen, i
vilka det också heter, att Gud blivit försonad och låtit
försona sig. Och där anför han "t. ex." 2 Mos. 30: 11—16,

2 Sam. 21: 14, 2 Sam. 24:25 och isynnerhet Hebr. 8: 12.
Budbäraren har i n :o 5 tillagt Mika 6: 6. Låtom oss nu se,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free