- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
137

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

melen, på det att den, som därav äter, skall icke dö (v. 50).
Om någon äter av detta bröd, så skall han leva till evig
tid; och det brödet, som jag skall giva, är mitt kött, vilket
jag skall giva för världens liv (v. 51). Därom predikar ock
Johannes i sin första epistel: Däruti är Guds kärlek
uppenbarad på oss, att Gud har sänt sin enfödde Son i världen,
på det att vi skola leva genom honom (1 Joh. 4:9). Och
åter: Detta är vittnesbördet, att Gud gav oss evigt liv, och
detta liv är i hans Son (1 Joh. 5: 11). Varom ock Paulus
predikar: Guds nådegåva är det eviga livet i Jesus Kristus,
vår Herre (Rom. 6: 23). Och åter: Även eder, då I döda
voren i edra överträdelser och edert kötts förhud, gjorde
Gud levande tillika med Kristus, i det han förlät oss alla
överträdelser, utplånande det mot oss (varande)
skuldebrevet, vilket var oss emot, och detta har han borttagit, i
det han fastnaglade det vid korset (Kol. 2: 14).

Voro vi nu vidare genom synden komna under
djävulens våld, så innebar ock frälsningen från synden frälsning
från djävulen. Därom talar Herren i Mark. 3:27 (Matt.
12:29) : Ingen kan gå in i den starkes hus och bortröva
hans bohag, om han icke först binder den starke, och sedan
kan han plundra hans hus. Därom heter det i Hebr. 2: 14,
att Jesus skulle genom döden tillintetgöra honom, som
döden i våld hade, d. ä. djävulen. Och i det första evangeliet
heter det: Kvinnans säd skall söndertrampa ormens huvud
(1 Mos. 3).

Här torde nu rätta platsen vara att till besvarande
upptaga tvenne invändningar, vilka med synnerligt eftertryck
äro emot ovan utvecklade åskådning framhållna. Den ena
invändningen är hämtad från läran om syndaförlåtelsen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free