- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
143

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

köpte oss åt Gud med ditt blod. Vem var där, som mottog
lösepenningen? Gud? Nej, ty det var icke ifrån Gud, utan
åt Gud, som Lammet köpte oss med sitt blod. Eller skulle
det vara de frälstas lovsång, att Lammet köpte dem från
Gud åt Gud? Eller det att Lammet köpte dem från Guds
rättfärdighet åt hans kårlek? Nej, Skriften betraktar blott
i allmänhet, såsom sagt är, frälsningen från synden under
bilden av en friköpning ur fångenskap, därvid hon ej
till-lämpar enskildheterna. Sammalunda säga vi ock, om någon
räddat en annan ur fara och död men därvid själv lidit
skada, t. ex. brutit en arm: "Den räddningen kostade
honom mycket", därvid orimligt vore att börja fråga, vem
som mottog priset.

Enahanda är förhållandet, när Skriften liknar synden
vid en penningskuld och frälsningen vid en friköpning från
densamma. I den liknelsen har man trott sig finna något
alldeles avgörande emot den av mig framställda
åskådningen. "Synden är skuld, säger man, Guds rättfärdighet
kräver skuldens betalning, Kristus betalade den och
tillfredsställde därmed Guds rättfärdighet, d. v. s. försonade
honom." Men är det då så säkert detta, som det i förstone
låter? Att synden är skuld, därom vilja vi ju ingalunda
disputera. Därmed menas, att människan, såsom ansvarig
för sina gärningar, genom synden är brottslig inför Gud.
Alldeles såsom det ock förhåller sig människor emellan.
Där den ene bryter den andre emot, där ådrager han sig
inför densamme en skuld, d. v. s. han är genom sin synd
brottslig inför honom. Sådant kan ju ock i viss mån liknas
vid en penningskuld, och syndens borttagande alltså även
liknas vid en skuldbetalning, varvid det, som utplånar
synden, blir likt den penning, varmed skulden betalas — blott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free