- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
161

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

ett med Församlingsvännen eller Augustana, när de lära
det, som är i strid med Guds ord. Vi ville ock aldrig mot
Försafnlingsvännen använda ett sådant bevis, som t. ex.
detta: "Samma försoningslära drives av påvedömet, som
ock lärer, att gärningarna äro nödvändiga till saligheten,
att helgonen böra tillbedjas o. s. v." Och det gör oss ont
att i en sådan livsfråga finna dylika vapen använda i
Församlingsvännen.

I Augustana säger Hasselqvist, att jag påstår, att
Kristus led och dog, "egentligen blott för att övertyga
människorna, att Gud ej kunde vredgas på dem". Vi vädja
uppenbart till var och en, som läst min predikan, om ej
detta är tvärtemot, vad jag med tydliga ord sagt. Det är
bedrövligt att se framstående män på detta sätt gå
tillväga. Därmed göra de sanningen ingen tjänst.

Welinder säger: "Det ligger ju i sakens natur, att när
en försoning sker, lika gott av vilkendera parten, så gäller
densamma båda parterna, mellan vilka frid stiftas." Den
kanske kraftigast försvararen av läran om Guds
blidkande, den lutherske teologen Filippi, säger1 om det ord,
som Nya testamentet förnämligast brukar för att uttrycka
försoningen: "Det betecknar i Nya testamentet alltid
sinnets förändring, vredens eller fiendskapens förvandling i
nåd och huldhet, försoningen, men aldrig en ömsesidig,
utan alltid blott en ensidig försoningVem har nu rätt:
Welinder eller Filippi? Ty den senare säger tvärtemot,
vad den förre säger "ligga i sakens natur". Vi svara: Den
ena som den andra har gripit rätt ur luften, vad han
säger. Ty vad Welinders mening angår, förekommer det
icke ens alltid vid försoning mellan människor, att bägge

1 Glaubenslehre IV: 2 sid. 265, andra uppl.

11. — I ingen annan är frälsning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free