- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
164

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

164 ioo I ingen annan är frälsning

försoningens objekt, men talar straxt därefter om, att det
är Gud, som blivit försonad. Ungefär sammalunda går
det Delitzsch i kommentaren till Hebr. 2:17. Ja, i den år
1861 utgivna skriften: Die Theologie der
Concordienfor-mel sid. 45 säger Frank: "För den syndlöse gavs det ingen
annan form, i vilken straffet för hela världens synd kunde
läggas på honom, än den att på honom lades satans
tyranni, vari allt ont och allt världens lidande ligger
inneslutet". Det är ohyggligt att säga, men såvitt vi förstå,
blir på detta sätt djävulen den, som egentligen utför
försoningen på Kristus, eftersom det är genom lidandet av
hans tyranni, som Kristus utstår straffet för världens
synd.

Sålunda säger den ene teologen ett, den andre ett annat.
Frågar jag nu, vem som har rätt, så vet jag icke, till vem
jag skall vända mig med den frågan. Frågar jag A., så
svarar han: "den och den teologen har rätt"; frågar jag
då: "huru kan du säga det?" så får jag genast höra
spekulationer, vilka alla hava den överskriften: "det är klart".
Vänder jag mig nu med min fråga till B., så svarar han:
"nej, den där andre teologen har rätt"; och frågar jag
åter: "huru vet du det?" så får jag åter till svar idel
spekulationer. Så vänder jag mig till C. och frågar, vilken
teolog som har rätt, och får det svar, att den ene har rätt
i det, men far vilse i det, den andre sammalunda,
korte-ligen att ingen har riktigt rätt mer än C. själv. Frågar
jag honom nu: "huru vet du då, att du har rätt? varefter
dömer du?" så får jag åter höra nya spekulationer, vilka
alla sägas vara klara. Börjar jag nu i min ängslan fråga,
huru det står i Skriften, då möta de mig alla och säga, att
jag är rationalist, att jag förorsakar strid och oro, att jag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free