- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
165

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Försoningens betydelse 16 7

är bokstavsträl, som ej vill erkänna, att något kan vara
Skriftens lära, fastän det icke står i Skriften. Då frågar
man ock, om jag kan tro, att kyrkan skulle så länge hava
farit vilse, men när jag frågar tillbaka, varest jag skall
finna den egentliga kyrkoläran, då säger den ene ett, den
andra ett annat, och alltid blir resultatet det, att den
egentliga kyrkoläran är att finna endast hos den, med vilken
jag sist talar.

För hela den teologiska ställningen mycket betecknande
är Olshausens utläggning av Joh. 3:16. Han säger:1
"Viktigt är här, att försoningens verk återföres till den
gudomliga kärleken, vilken framstår såsom upphöjd
genom motsatsen emot världen, vilken (vilket ord) i sig
innefattar ej blott idéen av allmänhet utan även syndfullhet,
således o värdighet att bliva älskad. Denna tanke, att den
gudomliga kärleken är försoningens källa, stämmer så
överens med Nya testamentets konstanta (bestämda,
genomgående) språkbruk, enligt vilket ej Gud utan
människorna framställas såsom försonade genom Kristus (jfr
2 Kor. 5: 19), att man därav kan förstå, varför man i
nyare tider tvivlat, om fråga kan överallt vara om något
objektivt Guds försonande. Men att detta med fullkomlig
rätt försvaras i kyrkoläran, synes tydligen därav, att
parallellt med den förra raden av förklaringar en annan även
finnes i Nya testamentet, i kraft av vilken människornas
tillstånd, såsom ej försonade, är Guds vredes kvarblivande
över dem (jfr Joh. 3:36). Nya testamentet framställer
därföre lika väl Guds kärlek till världen som hans vrede
emot densamma, den förra med avseende på den gudom-

1 Jag anför orden efter den svenska, i Örebro 1842 tryckta
översättningen. Det tyska originalet har jag ej sett.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free